Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września. Prof. Izdebski wyjaśnia

Edukacja zdrowotna w szkołach już od 1 września weszła w życie. Uczniowie uczestniczą w lekcjach poświęconych zdrowiu fizycznemu i psychicznemu, profilaktyce uzależnień, aktywności fizycznej, a także dojrzewaniu i relacjom rówieśniczym.

Prof. Zbigniew Izdebski o edukacji zdrowotnej w szkołach

Urząd Miasta Zielona Góra opublikował na oficjalnej stronie wywiad z prof. dr hab. Zbigniewem Izdebskim, współautorem podstawy programowej edukacji zdrowotnej. Ekspert podkreśla, że wprowadzenie tego przedmiotu to krok w stronę odpowiedzialności i dojrzałości młodych ludzi.

– Wiedza, jaką dzieci będą zdobywać w szkole na lekcjach z edukacji zdrowotnej, przełoży się na długość i jakość ich życia. To bardzo ważne, żeby młodzi Polacy mieli świadomość, że zdrowie w dużej mierze zależy od nas samych, od stylu życia. I że to obszar, o który musimy sami zadbać – mówi prof. Izdebski.


Dalsza część artykułu pod materiałem wideo z News TV:


Edukacja zdrowotna – tematy i opinie

Lekcje obejmują m.in.: dojrzewanie, różnice między chłopcami a dziewczętami, relacje koleżeńskie i miłosne, presję rówieśniczą, asertywność, profilaktykę przemocy seksualnej, a także zagadnienia związane z infekcjami przenoszonymi drogą płciową, w tym HIV.

Ekspert zaznacza, że edukacja zdrowotna nie skupia się wyłącznie na edukacji seksualnej, która wzbudza emocje. – Czy to źle, że w szkole będziemy rozmawiać z uczniami o problemach dojrzewania dziewcząt i chłopców, o różnicach między nimi, o relacjach takich jak koleżeństwo, przyjaźń i miłość? – zaznacza.

Dlaczego edukacja zdrowotna jest ważna?

Profesor Zbigniew Izdebski wskazuje, że dzieci często zdobywają wiedzę o dojrzewaniu i seksie z internetu i rówieśników, gdzie informacje bywają niepełne lub zwulgaryzowane.

– Rodzice często nie zdają sobie sprawy, że wiedza ich dzieci o dojrzewaniu czy seksie niejednokrotnie wcale nie jest mała. Ani taka niewinna, jak im się wydaje – wskazuje prof. Izdebski.

Nauczyciele nie zostają sami – w prowadzeniu zajęć pomagać będą samorządy, eksperci, uczelnie i organizacje branżowe, takie jak Naczelna Izba Lekarska. Lekcje obejmują również tematykę zdrowia psychicznego, zdrowych nawyków żywieniowych, uzależnień i problemowego korzystania z internetu.

Przeczytaj też: Zielona Góra. Unijne miliony na wodę i fotowoltaikę