Piętno pandemii odbiło się przede wszystkim na sektorze gastronomicznym, hotelarskim oraz rozrywkowym. Jednak są biznesy, które w trakcie trwania pandemii nie dość, że przetrwały, to jeszcze się rozwinęły. Sprawdź, jakie branże poradziły sobie mimo koronawirusa.
Rynek e-commerce w Polsce
Przyjrzyjmy się jak wygląda handel internetowy w Polsce. Analiza dokonana przez PwC wskazuje na to, że w ciągu najbliższych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość aż 162 mld złotych. W 2020 roku 14% zakupów dokonywanych przez Polaków było dokonywane przez Internet.
Średnio co roku wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie rosła o 12%. Największy wzrost jest przewidywany dla produktów z kategorii spożywczej, przede wszystkim codziennych zakupów oraz jedzenia na wynos. Kolejnymi kategoriami, których udział będzie rósł w znacznym tempie jest zdrowie i uroda.
Przymusowa digitalizacja biznesów spowodowana pandemią
Pandemia koronawirusa oraz lockdown’y sprawiły, że wielu przedsiębiorców zdecydowało się na przyspieszenie transformacji cyfrowej, oferując swoje produkty i usługi w sieci. Około 150 tysięcy polskich przedsiębiorców postawiło na handel internetowy.
Aby poradzić sobie w sytuacji pandemicznej, przedsiębiorcy musieli znaleźć różnego rodzaju sposoby, aby zachęcić do zakupu. Jednym z tych sposobów są oczywiście obniżki cen.
Korzystając z aplikacji, stron internetowych czy dostawców gazetek online, takich jak Kimbino, które gromadzą wszystkie promocje w jednym miejscu, możesz łatwo sprawdzić, jakie promocje w bogatym zakresie oferuje gazetka KIK, jak i również oferty ze sklepów AGD, odzieżowych, drogeryjnych czy nawet małych osiedlowych sklepów spożywczych.
Sprzedaż w Internecie odbywa się nie tylko przez oficjalne witryny, ale też przez znany wszystkim Marketplace na Facebooku czy przez portal Allegro. Dzięki temu mają szansę na dotarcie do szerszej grupy potencjalnych klientów. Jest to też wygodne dla konsumenta, który może z łatwością filtrować wyniki wyszukiwania na Allegro, zamiast wchodzić za każdym razem na stronę kolejnego sklepu internetowego w poszukiwaniu wybranego produktu.
Koronawirus a gospodarka. Dla jakich branży pandemia była korzystna?
Ze względu na lockdown’y oraz zalecany dystans społeczny, na pandemii zyskały przede wszystkim różnego rodzaju firmy kurierskie i przewozowe oraz te oferujące zakupy spożywcze lub jedzenie z dostawą.
Znane wszystkim paczkomaty InPost mają funkcję otwierania skrytki na odległość. Funkcja ta została wprowadzona w trakcie pandemii, Podobnie w firmie kurierskiej DHL wprowadzono opcję bezpiecznego odbioru przesyłek - zamiast złożenia podpisu wystarczy podać kod. Przez zwiększoną liczbę zakupów online branża KEP (kurier, ekspres, paczka) zdecydowanie zyskała.
Podobnie serwisy oferujące dostawę jedzenia na wynos skorzystały na pandemii. Siedząc zamknięci w domach byliśmy bardziej skłonni do zamawiania jedzenia online. Znane nam aplikacje takie jak UberEats, Wolt, Glovo czy Pyszne.pl umożliwiły nam zamawianie jedzienia z restauracji podczas lockdown’ów (i nie tylko). Licznym punktom gastronomicznym udało się przetrwać pandemię nawet podczas zamknięcia restauracji.
Firmy zajmujące się dostawą zakupów spożywczo-przemysłowych takie jak Szopi, Frisco czy Polski Koszyk także zyskały na popularności podczas trwania pandemii. Firma Glovo także ma opcję dostarczenia zakupów ze sklepu Biedronka a inne serwisy zajmujące się dostawą jedzenia na wynos też zaczynają wprowadzać tę funkcję.
Kolejną gałęzią, która się rozwinęła podczas pandemii jest branża gamingowa oraz serwisy do oglądania filmów na żądanie. Podczas lockdown’ów szukamy różnego rodzaju rozrywki typu granie na konsoli czy oglądanie seriali. Branże dostarczające rozrywkę cyfrową takie jak Ipla, TVN Player, czy Netflix zyskały podczas trwania pandemii.
Nikogo nie zaskoczy informacja, że producenci maseczek ochronnych, rękawic, płynów do dezynfekcji czy testów na koronawirusa także zyskali. Podczas trwania pandemii ochrona oraz higiena jest niezwykle ważna, dlatego te produkty były produkowane na masową skalę.
Ewolucja biznesu w czasie pandemii
Można powiedzieć, że pandemia miała ogromny wpływ na nasze zwyczaje zakupowe. Nawet jeśli wszystko wróci do normy, większość z nas dalej będzie kontynuować robienie zakupów przez Internet. Proces cyfryzacji jest nieunikniony, pozostaje nam tylko zastanawiać się, jakie branże skorzystają najbardziej na e-commerce po zakończeniu pandemii.