Akcja! #Wakacyjna reklamacja

02 wrzesień 2022
Autor: 
Akcja! #Wakacyjna reklamacja Adobe Stock

Wakacje za nami! Nie wszyscy będą jednak je miło wspominać. Wielu konsumentów doświadczyło trudności np. z opóźnionym lub odwołanym lotem, wynajmem auta, rezerwacją pokoju hotelowego, czy z biurem podróży… Odpowiedzią na to może być Twoja reklamacja. Europejskie Centrum Konsumenckie w ramach kampanii „Akcja! #Wakacyjna reklamacja” – zachęca do egzekwowania swoich praw!

Statystyki za okres wakacyjny w 2021

Co roku do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, działającego przy UOKiK, wpływają liczne skargi na wakacyjne usługi, które nie zostały zrealizowane zgodnie z umową. W 2021 roku w okresie od połowy czerwca do końca września Centrum otrzymało 632 zgłoszenia na wakacyjne problemy.  W 2022 roku od połowy czerwca do końca sierpnia już jest ich więcej. Odnotowano 863 zgłoszenia (283 telefonicznie; 580 mailowo). Za tymi liczbami kryją się nieudane wakacje, na które konsumenci czekali cały rok. 

Większość zgłaszanych problemów w okresie od połowy czerwca do końca sierpnia dotyczyła:

  • sektora lotniczego – 762 zgłoszenia,
  • wynajmu noclegów – 96 zgłoszeń, 
  • wypożyczalni aut – 19 zgłoszeń, 
  • usług turystycznych (biur podróży) – 8 zgłoszeń.

Często problemy nie kończą się na samym opóźnieniu bagażu, czy lotu. Okazuje się bowiem, że opóźniony bagaż dotarł uszkodzony, przez odwołany lot utraciliśmy również zarezerwowany nocleg, a w wyniku problemów z hotelem - spędziliśmy na infolinii parę godzin – płacąc za to krocie! W ramach kampanii w mediach społecznościowych „Akcja #WakacyjnaReklamacja” – Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK pragnie zachęcić podróżnych, którym zmarnowano urlop - do wysłania reklamacji!

Jak napisać reklamację?

Przykładowe wzory znajdziesz tutaj

Czy moje roszczenie jest zasadne?

Infolinia ECK działa od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-14:00 pod numerem: 22 55 60 600 (koszt zgodnie z taryfą operatora).

Co mi przysługuje w konkretnej sytuacji?

Informacje znajdziesz na stronie ECK w części „Twoje prawa”.

Ile mam czasu na wysłanie reklamacji?

  • Opóźniony/odwołany lot: Przepisy nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po roku (zgodnie z polskim prawem). W innym kraju ten termin może się różnić.
  • Uszkodzony bagaż: 7 dni. • Opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie.
  • Jeżeli opóźniony bagaż dotrze do nas uszkodzony, na zgłoszenie tego mamy 7 dni od odbioru bagażu!
  • Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni - reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera.
  • Opóźniony/odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące.
  • Opóźniony/odwołany rejs statkiem – 2 miesiące.
  • Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu, najlepiej bezzwłocznie.
  • Reklamacja usługi turystycznej – przepisy nie wskazują terminu. Natomiast o niezgodności imprezy z umową należy poinformować organizatora niezwłocznie (w trakcie realizacji usługi). Zgodnie z polskim prawem roszczenia przedawniają się po 3 latach.
  • Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu. W celach dowodowych najlepiej poinformować hotel o niezgodności oferty z usługą od razu (w trakcji pobytu).

Gdzie mogę się zwrócić po pomoc?

W przypadku problemów z przedsiębiorcą z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, po bezpłatną pomoc możesz zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w kraju, w którym mieszkasz.

Kontakt do ECK Polska:

  • strona internetowa 
  • tel.: (22) 55 60 600 – od poniedziałku do piątku w godz. 10-14.
  • mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Problem z polskim przedsiębiorcą:

Czytaj także: Lotnisko Zielona Góra - Babimost z rekordową liczbą pasażerów. "Dobra passa trwa"

KMB

 
To nie ilość lat w twoim życiu się liczy, ale ilość życia w przeżytych latach. [Abraham Lincoln]

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń ani nie zwraca materiałów niezamówionych. Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz ich tytułów.

Na podstawie art. 25 ust.1 pkt 1b prawa autorskiego, wydawca wyraźnie zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów opublikowanych na portalu internetowym "NewsLubuski.pl" jest zabronione.

Jeżeli widzisz błąd na stronie, napisz do redakcji: NewsLubuski

Właścicielem portalu NewsLubuski.pl jest firma vGs

Media Społecznościowe

Top

stat4u