Obwodnica Krosna Odrzańskiego ma już wybranego wykonawcę. Teraz zezwolić na inwestycję w ciągu DK29 musi wojewoda lubuski Marek Cebula.
Obwodnica Krosno Odrzańskie
Mieszkańcy Krosna Odrzańskiego od wielu lat wskazywali, że potrzebna jest obwodnica. Pojazdów na drogach jest coraz więcej, a tym samym przez miasto przejeżdża około 14 tysięcy samochodów na dobę. To zarówno osobówki, jak i ciężarówki, ponieważ droga krajowa nr 29, która przechodzi przez miasto, wiedzie w kierunku granicy z Niemcami.
Pod koniec czerwca 2023 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Krosna Odrzańskiego. Trasa ma mieć długość 11,3 kilometrów.
Obwodnica Krosna Odrzańskiego. „Pierwszy kamień milowy”
Dziś wiemy już, że za budowę obwodnicy odpowiedzialna będzie firma Polaqua z Warszawy. 7 marca 2024 podpisano umowę z wykonawcą, a oddanie obwodnicy do ruchu planowane jest na grudzień 2027 roku. Wartość robót opiewa na ponad 305 milionów złotych. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
– Pierwszy kamień milowy na obwodnicy Krosna Odrzańskiego osiągnięty. Do Wojewody Lubuskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29. Uzyskanie decyzji pozwoli na rozpoczęcie robót budowalnych – przekazuje GDDKiA Zielona Góra.
Obwodnica w Krośnie Odrzańskim. Tak będzie wyglądać
Obwodnica Krosno Odrzańskie będzie biegła po nowym śladzie, omijając miasto od strony północnej i wschodniej. Jej początek zlokalizowany będzie na DK29 w rejonie Osiecznicy, a koniec na DK32 w rejonie Połupina. W ramach inwestycji wykonawca m.in. zbuduje most na Odrze. Obecny, zabytkowy nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu.
– W ramach inwestycji powstanie 40 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, przepusty), w tym obiekt mostowy o długości blisko 400 m, oraz cztery ronda: na włączeniach do istniejącej drogi i na skrzyżowaniach z DW276 (relacji Krosno Odrzańskie – Świebodzin) i drogą powiatową Krosno Odrzańskie – Bytnica. Dodatkowo przebudujemy istniejące drogi w miejscach połączenia z nową obwodnicą – informuje GDDKiA Zielona Góra.
Budowa obwodnicy z pewnością odciąży układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość w samym Krośnie Odrzańskim.
Przeczytaj też: Tragiczny wypadek na DW137. Czołówka pojazdów. Droga zablokowana (ZDJĘCIA)