Zielone światło dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego. Zbudują ją za 305 mln zł

Wojewoda Lubuski wydał decyzję ZRID dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego. To oznacza, że wykonawca może wejść na plac budowy. Trasa o długości 11,3 km ma być gotowa w grudniu 2027 roku. Wartość inwestycji to ponad 305 mln zł.

Obwodnica Krosna Odrzańskiego na DK29 – rusza budowa trasy

Po latach oczekiwań rusza budowa obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29. W poniedziałek, 4 sierpnia, Wojewoda Lubuski Marek Cebula oficjalnie podpisał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), która pozwala wykonawcy przystąpić do robót budowlanych.

Przetarg na realizację trasy wygrała firma Polaqua. Umowę podpisano w marcu 2024 roku, a inwestycja ma zostać ukończona do grudnia 2027 roku. Obwodnica powstanie w systemie „projektuj i buduj”, a jej koszt to ponad 305 milionów złotych.


Dalsza część artykułu pod materiałem wideo z News TV:


Zakres budowy obwodnicy Krosna Odrzańskiego i DK29

Nowa droga będzie miała długość 11,3 kilometra. – Obwodnica będzie biegła po nowym śladzie, omijając Krosno Odrzańskie od strony północnej i wschodniej. Jej początek zlokalizowany będzie na DK29 w rejonie Osiecznicy, a koniec na DK32 w rejonie Połupina – informuje GDDKiA Zielona Góra.

W ramach inwestycji powstanie m.in.:

  • 40 obiektów inżynierskich, w tym wiadukty, mosty i przepusty,
  • most przez Odrę o długości blisko 400 metrów,
  • cztery ronda na skrzyżowaniach z istniejącymi drogami – w tym DW276 i drogą powiatową do Bytnicy,
  • przebudowa istniejących dróg i infrastruktury technicznej,
  • urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu.

ZRID – co oznacza dla mieszkańców?

Decyzja ZRID określa granice terenu przeznaczonego pod inwestycję i uruchamia procedurę odszkodowawczą. Właściciele nieruchomości, które zostaną przejęte przez Skarb Państwa, otrzymają rekompensaty finansowe. Ich wysokość ustalą niezależni rzeczoznawcy powołani przez wojewodę. Wypłaty będą realizowane przez GDDKiA po ostatecznym zatwierdzeniu decyzji.

Obwodnica Krosna Odrzańskiego – jakie korzyści?

Budowa nowej trasy znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i komfort jazdy. Dzięki nowej przeprawie przez Odrę z miasta zniknie ruch ciężarówek i aut osobowych – obecnie przez centrum Krosna przejeżdża średnio 14 tysięcy pojazdów dziennie.

Nowa infrastruktura odciąży zabytkowy most z początku XX wieku, który nie jest już przystosowany do obecnego natężenia ruchu.

„Czekaliśmy na to 27 lat”

Dyrektor biura wojewody lubuskiego Sławomir Pawlak podkreśla, że na ten moment czekano od blisko trzech dekad. – Ile można czekać na obwodnicę miasta – od momentu, gdy zrobi się pierwszy krok? 27 lat… Obwodnica Krosna Odrzańskiego wchodzi w fazę realizacji – napisał w mediach społecznościowych.

Przeczytaj też: Rusza przebudowa trasy Zielona Góra – Wilkanowo. Koszt przekroczy 6,5 mln zł

Obwodnica Krosna Odrzańskiego - Budowa obwodnicy DK29

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *