Czy potrzebujesz AML w firmie? Sprawdź, dlaczego to ważna procedura

28 marzec 2024
Autor:  Artykuł sponsorowany
Czy potrzebujesz AML w firmie? Sprawdź, dlaczego to ważna procedura

Nielegalny przepływ pieniędzy to proceder, który wciąż zdarza się w biznesie. Na szczęście istnieją narzędzia i regulacje, dzięki którym można go ograniczyć lub całkiem wyeliminować. Jednym z nich jest Dyrektywa AML. Na czym polega i jak ją zastosować? Zobacz, kogo dotyczą przepisy i jak uzyskać wsparcie w ich wdrożeniu.

Czym jest procedura AML?

Polska jest jednym z państw Unii Europejskiej, które wprowadziło szeroko zakrojoną politykę przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Choć dla niektórych przedsiębiorców brzmi to nieco abstrakcyjnie, nawet mniejsze incydenty można zaklasyfikować w takich kategoriach.

Na polskim gruncie prawnym kwestie te dokładnie reguluje Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Te regulacje powszechnie funkcjonują jako AML (ang. Anti-Money Laundering).

W akcie wskazano podmioty i organy, które mogą działać w imię polityki AML oraz doprecyzowano ich obowiązki i prawa. Wszystkie działania mają docelowo pomóc w eliminacji prania brudnych pieniędzy i zapobiec wprowadzaniu do obiegu środków, które albo mają służyć do finansowania działalności niezgodnej z prawem, albo pochodzą z nielegalnych źródeł.

Kto musi brać pod uwagę AML?

Prawo wskazuje instytucje, które obowiązkowo muszą zastosować się do powyższych regulacji. Są to m.in.:

  • banki krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, instytucje finansowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe,
  • krajowe instytucje płatnicze, krajowe instytucje pieniądza elektronicznego,
  • firmy inwestycyjne, banki powiernicze,
  • fundusze inwestycyjne,
  • zakłady ubezpieczeń, pośrednicy w tej branży,
  • notariusze, adwokaci,
  • biura rachunkowe,
  • operatorzy pocztowi,
  • pośrednicy nieruchomości,
  • stowarzyszenia i fundacje,
  • podmioty prowadzące działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier w karty i gier na automatach.

Pełna lista podmiotów znajduje się w treści ustawy.

Jak wdrożyć AML w firmie?

Zastanawiasz się, jak w praktyce ma wyglądać wymagana dokumentacja? Wzór procedury AML to podstawa. Jednak poza formalnościami liczą się także sprawnie działające schematy zachowań w firmie. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest upewnienie się, czy jego partnerzy i współpracownicy działają zgodnie z prawem i czy same nie mają powiązań z podmiotami o niepewnym statusie.

Jak to zrobić?

  1. Wyznaczyć jednego z członków zarządu na koordynatora wdrożenia AML oraz zobowiązać kadrę zarządzającą do nadzoru realizacji ustawowego obowiązku.
  2. Prowadzenie oceny ryzyka AML i jej aktualizowanie oraz bieżąca weryfikacja kontrahentów.
  3. Wprowadzić procedury wewnętrznego zgłaszania nieprawidłowości (wyznaczenie sygnalistów).

Dodatkowo spółki prawa handlowego, poza publicznymi spółkami akcyjnymi oraz partnerskimi), powinny udostępniać informacje o beneficjentach rzeczywistych.

Jakie formalności są niezbędne w ramach AML?

Zarówno ocena ryzyka AML, jak i pozostałe procedury wymagają stosowania przez przedsiębiorcę konkretnych wzorów dokumentów. Można podzielić je na kilka kategorii:

  • dokumenty związane z samą procedurą i ryzykiem,
  • wzory kart i oświadczeń dla klientów czy beneficjentów,
  • dokumenty szkoleniowe dotyczące procedury.

Aby nie martwić się o poprawność dokumentacji, można zdecydować się na dostęp do profesjonalnego kreatora. W Legal Geek w pakiecie możesz dodatkowo zyskać bieżące wsparcie zespołu specjalistów w kreowaniu dokumentacji, choć samo narzędzie jest intuicyjne.

Aby jeszcze bardziej ułatwić sobie zadania związane ze stosowaniem procedur AML, rozważ także wykupienie dostępu do platformy do realizowania tego obowiązku. Takie rozwiązania to nie tylko pakiet rzetelnych informacji, ale także duża oszczędność czasu w przedsiębiorstwie.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń ani nie zwraca materiałów niezamówionych. Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz ich tytułów.

Na podstawie art. 25 ust.1 pkt 1b prawa autorskiego, wydawca wyraźnie zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów opublikowanych na portalu internetowym "NewsLubuski.pl" jest zabronione.

Jeżeli widzisz błąd na stronie, napisz do redakcji: NewsLubuski

Właścicielem portalu NewsLubuski.pl jest firma vGs

Media Społecznościowe

Top

stat4u