Pozycjonowanie sklepu internetowego, jako przepustka do zwiększenia sprzedaży

17 październik 2024
Autor:  Artykuł zewnętrzny
Pozycjonowanie sklepu internetowego, jako przepustka do zwiększenia sprzedaży

Pozycjonowanie sklepu online to element strategii marketingowej, który wpływa na widoczność oferty i całej witryny w wynikach wyszukiwania. Wyższe pozycje w wyszukiwarce Google z kolei przekładają się na większą liczbę odwiedzin, a to prowadzi do zwiększenia sprzedaży.

Sprawdź, co możesz zrobić, żeby wypozycjonować sklep internetowy i zachęcić użytkowników do zakupów w Twoim sklepie!

Czym jest skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie sklepu internetowego, znane również jako SEO sklepu internetowego (z ang. Search Engine Optimization) jest zbiorem działań, które mają za zadanie poprawić widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google, zwiększyć liczbę odwiedzających stronę oraz, co za tym idzie, zwiększyć liczbę konwersji (czyli w przypadku sklepu zakupów) dokonywanych w jej obrębie. 

W praktyce oznacza to, że Twój sklep internetowy ze swoją ofertą zaczyna pojawiać się wyżej na liście wyników wyszukiwania po wpisaniu konkretnych fraz kluczowych, np. buty sportowe, sukienki balowe itp.. Im wyżej na liście się znajdzie, tym większe jest prawdopodobieństwo, że potencjalny klient kliknie w link i przejdzie na stronę z ofertą.

Jak jednak sprawić, by Google (czy też inna wyszukiwarka) chciał wyświetlać akurat Twój sklep na premiowanych miejscach? Konieczne jest systematyczne ulepszanie sklepu i dostosowywanie go do wymogów wyszukiwarki. Krótki opis tych działań znajdziesz w dalszej części artykułu. Na szczęście nie musisz tego robić sam. Do pozycjonowania sklepu możesz zatrudnić Agencję KS, która się w tym specjalizuje.

elementy optymalizacji sklepu internetowego

Elementy skutecznego pozycjonowania sklepu internetowego - jak zadbać o widoczność sklepu?

Proces pozycjonowania sklepu internetowego jest skomplikowany i złożony. Wymaga czasu, doświadczenia, wiedzy z zakresu SEO i optymalizacji na wielu poziomach.

Pozycjonowanie sklepów internetowych można podzielić na dwa zasadnicze obszary:

  • on-site SEO
  • off-site SEO

On-site SEO

On-site SEO to wewnętrzna optymalizacja strony obejmująca działania wykonywane bezpośrednio w obrębie sklepu internetowego. Tutaj także możemy wyróżnić dwa obszary — techniczne przystosowanie sklepu do pozycjonowania (SEO Techniczne) oraz optymalizację treści (SEO Semantyczne)

SEO techniczne

SEO techniczne (techniczna optymalizacja sklepów internetowych) obejmuje działania dotyczące aspektów technicznych strony, które wpływają na jej wydajność i indeksację przez roboty wyszukiwarek. Składają się na to m.in.:

  • szybkość ładowania strony - im szybciej działa strona, tym lepiej jest oceniana przez Google i użytkowników,
  • responsywność - strona musi działać poprawnie zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopowych,
  • stan indeksacji i struktura strony - Google musi być w stanie dotrzeć do każdego produktu czy kategorii — pomoże w tym poprawna struktura sklepu, dobrze skonstruowany plik robots.txt czy kompletna mapa witryny,
  • bezpieczeństwo - obowiązkowo strona powinna być zabezpieczona certyfikatem SSL (protokół HTTPS), dzięki czemu dane Twoich klientów będą chronione na etapie ich przesłania między przeglądarką a serwerem.

SEO semantyczne

W pozycjonowaniu czy to sklepu, czy strony internetowej ważne jest znalezienie odpowiednich słów kluczowych oraz zrozumienie kontekstu i intencji użytkowników. Inny słowy nie tylko powinniśmy wiedzieć, jakie słowa nasi potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę, ale również czego oczekują — produktu, kategorii produktów, a może artykułu lub poradnika.

W znalezieniu słów pasujących do Twojej oferty pomogą specjalistyczne narzędzia takie jak Planer słów kluczowych, Ahrefs czy Senuto.

Kolejnym krokiem po analizie słów kluczowych jest optymalizacja, która polega m.in. na umieszczeniu tych fraz w odpowiednich miejscach. Tymi miejscami są:

  • meta title - tytuł strony, który wyświetla się na liście wyników wyszukiwarki. Powinien on dokładnie opisywać, co użytkownik znajdzie na stronie po kliknięciu w link,
  • meta description - opis strony. Choć wyszukiwarka nie używa opisu do układania rankingu, to warto użyć przynajmniej raz tam słowa kluczowego, aby upewnić potencjalnego klienta, że ta strona zawiera to czego on potrzebuje. Nie należy też zapominać o wezwaniu do działania („Sprawdź teraz”, „Kup w sklepie”)
  • optymalizacja treści na stronie sklepu internetowego - tekst powinien być jak najbardziej wartościowy z punktu widzenia użytkownika i unikatowy oraz powinien zawierać słowa kluczowe, by wyszukiwarki mogły go prawidłowo sklasyfikować. Dla wygody odbiorców podziel go na mniejsze akapity i nagłówki w odpowiedniej hierarchii (jeden główny nagłówek H1, później kolejno H2, H3, H4, H5, H6).
  • optymalizacja grafik - dobrym miejsce do umieszczania słów kluczowych jest tekst alternatywny obrazów (atrybut alt) oraz nazwa pliku graficznego. Może to pomóc wypozycjonować stronę zarówno w tekstowych jak i graficznych wynikach wyszukiwania.

Przy optymalizacji semantycznej nie należy też zapominać o linkowaniu wewnętrznym, czyli tworzeniu połączeń pomiędzy produktami, kategoriami i artykułami poradnikowymi. Hiperłącza (odnośniki, linki) pomagają użytkownikom odkrywać nowe produkty czy inspiracje, a robotom wyszukiwarek ułatwiają pracę związaną ze skanowaniem i kategoryzacją stron.

Pamiętaj! Wyszukiwarka Google stara się dostarczać jak najbardziej trafne wyniki, odpowiadając na rzeczywiste pytania i potrzeby odbiorców. Z tego powodu warto tworzyć treści, które odpowiadają na szeroki zakres pytań związanych z produktami.

Off-site SEO

Drugim obszarem, którym powinieneś się zająć, są działania poza stronę (Off-site SEO). Ich celem jest budowanie autorytet sklepu dla wyszukiwarki. Najważniejszym elementem tej części SEO jest link building, czyli pozyskiwanie linków z zewnętrznych, wartościowych źródeł (np. blogów branżowych, portali tematycznych). Wysokiej jakości linki z zaufanych źródeł są sygnałem dla wyszukiwarki Google, że strona jest godna polecenia.

Drugim sposobem na promowanie strony off-site są profile w mediach społecznościowych. Mogą one pośrednio wpływać na pozycjonowanie, przyciągając ruch na stronę Twojego sklepu internetowego i budując jej rozpoznawalność.

SEO dla sklepu internetowego - gdzie i w jaki sposób wyświetlają się produkty, kategorie, wpisy?

Wyszukiwarka Google mocno się rozwinęła i obecnie produkty mogą wyświetlać się w kilku miejscach.

Sekcja produktowa w Google

Przykładem takiej sekcji mogą być wyniki wyszukiwania na frazę „buty sportowe”.

Google Grafika

Zarówno produkty, jak i dobrze zoptymalizowane grafiki ze wpisów blogowych mogą pojawiać się w Grafice Google. Może to zwiększyć szansę na kliknięcia od osób szukających inspiracji wizualnych w przypadku poszukiwania produktów do zakupu.

Przykładem mogą być zdjęcia pojawiające się w Google na frazę „filiżanki”:

Search Engine Results Page (SERP) - strona wyników wyszukiwania

Poprawnie zoptymalizowane wpisy blogowe, kategorie produktowe oraz same produkty mogą wyświetlać się bezpośrednio w SERPie, czyli w wynikach wyszukiwania.

Przykładem może być strona wyników wyszukiwania dla frazy „kubki do kawy”.

korzyści w procesie pozycjonowania sklepu internetowego

Korzyści z pozycjonowania sklepu internetowego

Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego to nie tylko poprawa widoczności w wyszukiwarce internetowej, ale także szereg innych korzyści wpływających na rozwój biznesu i zwiększenie sprzedaży.

Zwiększenie ruchu organicznego

Pozycjonowanie sklepu ma na celu zwiększenie ruchu organicznego, czyli liczby użytkowników, którzy trafiają na stronę sklepu z wyników wyszukiwania, a nie z płatnych reklam. To bardzo wartościowe źródło, ponieważ użytkownicy szukający konkretnych produktów czy usług samodzielnie wpisują odpowiednie frazy w wyszukiwarkę, co samo w sobie oznacza, że już są zainteresowani daną ofertą. W rezultacie osoby odwiedzające sklep internetowy organicznie są bardziej skłonne do dokonania zakupu, ponieważ przychodzą z potrzebą rozwiązania konkretnego problemu lub spełnienia konkretnej potrzeby.

Dodatkowo ruch organiczny jest bardziej stabilny i długotrwały niż ten generowany z kampanii reklamowych. W przeciwieństwie do płatnych form promocji, gdzie widoczność kończy się w momencie wyczerpania budżetu, pozycjonowanie sklepu internetowego przynosi korzyści przez długi czas.

Budowanie zaufania i wiarygodności marki

Pozycjonowanie pozwala budować zaufanie do Twojej marki. Jeżeli sklep internetowy pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania, potencjalni klienci postrzegają go jako godny zaufania. Badania pokazują, że użytkownicy częściej klikają w organiczne wyniki, aniżeli w płatne reklamy, ponieważ wydają się one bardziej autentyczne. Tak więc posiadanie wysokiej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania staje się swoistym certyfikatem jakości w oczach odbiorców.

Ponadto jeżeli Twój sklep pojawia się w SERPie na liczne frazy kluczowe związane z branżą, w której działa, odbiorcy zaczną postrzegać go jako jej lidera lub eksperta w danej dziedzinie.

Wzrost sprzedaży i konwersji

Większy ruch organiczny i zwiększone zaufanie odbiorców do marki to prosta droga do zwiększenia sprzedaży. Klienci, którzy odwiedzają sklep internetowy z organicznych wyników, często są już na etapie podejmowania decyzji zakupowej. Dlatego pozycjonowanie na odpowiednie słowa kluczowe przyciąga użytkowników gotowych do dokonania transakcji.

Budowanie przewagi konkurencyjnej

Obecnie konkurencja w e-commerce jest ogromna, a sklepy internetowe zacięcie walczą o widoczność w wynikach wyszukiwania. Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych pozwala wyprzedzić konkurencję. Jeżeli Twoja strategia obejmuje różne aspekty pozycjonowania takie jak content marketing, link building i optymalizacja techniczna, zyskujesz przewagę nad firmami, które nie inwestują w SEO lub robią to nieefektywnie.

Oszczędność na reklamach

Chociaż pozycjonowanie wymaga zainwestowania w nie zarówno czasu, jak i pieniędzy, to w dłuższej perspektywie będzie bardziej opłacalne niż płatne kampanie reklamowe. SEO sklepu internetowego to długoterminowa strategia, która pozwala cieszyć się stabilnym ruchem organicznym nawet po zakończeniu działań optymalizacyjnych.

W przeciwieństwie do płatnych reklam pozycjonowana strona może generować ruch przez wiele miesięcy bez dodatkowych kosztów.

Lepsze doświadczenia użytkowników

Optymalizacja sklepu internetowego nie kończy się wyłącznie na poprawie pozycji na stronie wyników w wyszukiwarce Google - dotyczy także poprawy doświadczeń użytkowników (UX), którzy go odwiedzają. Elementy takie jak szybkość ładowania strony, jej respondywność na różnych urządzeniach oraz ogólny wygląd, mają wpływ na komfort użytkowania witryny. Klient posiadający pozytywne doświadczenia z odwiedzanej strony jest zdecydowanie bardziej skłonny do powrotu na nią oraz do dokonania konwersji.

Ponadto algorytmy Google coraz bardziej faworyzują strony z wysokim poziomem UX, co bardziej wzmacnia ich pozycję w wynikach wyszukiwania.

Zwiększenie zasięgu geograficznego

Skuteczna strategia SEO dla e-commerce pozwala dotrzeć do odbiorców znajdujących się nie tylko w okolicy firmy, ale także w różnych regionach kraju, a nawet świata. Jest to szczególnie istotny aspekt dla firm działających ogólnokrajowo lub międzynarodowo.

techniki sprzedaży w pozycjonowaniu sklepu internetowego

Techniki sprzedaży w sklepie internetowym, które mogą podnieść sprzedaż

Aby zmaksymalizować ruch, który pozyskasz dzięki pozycjonowaniu warto zastosować kilka technik znanych z handlu poza siecią. Oto kilka przykładów.

Cross-selling

Cross-selling (sprzedaż uzupełniająca) polega na proponowaniu klientom kolejnych artykułów, pasujących do wybranego już towaru. Przykładowo, jeżeli użytkownik doda do koszyka doniczki, prawdopodobnie będzie zainteresowany także zakupem ziemi, z kolei jeżeli kupuje ekspres do kawy - warto zaproponować mu samą kawę.

Dobrym sposobem na zwiększenie sprzedaży będzie więc dodanie sekcji na stronach produktów „Często kupowane z tym produktem…” lub „Inni klienci kupili także…”, gdzie prezentowane będą produkty kompatybilne z tym oferowanym na stronie.

Up-selling

Up-selling (sprzedaż dodatkowa) jest techniką sprzedażową, która polega na zaproponowaniu klientowi produktu z tej samej kategorii, który jest droższy — lepszy lub nowszy. Może to być przykładowo zaoferowanie odbiorcy zakupu telefonu z większą pamięcią lub szybszym procesorem, jeżeli chce kupić laptopa.

Warto pamiętać, żeby oferowane w up-sellingu produkty były zgodne z oczekiwaniami klienta.

Down-selling

Down-selling polega na zaoferowaniu klientom podobnej oferty, ale w niższej cenie. Wykorzystuje się go w przypadkach, kiedy użytkownik często przegląda stronę danego produktu lub dodaje go do koszyka, ale nie finalizuje zakupu. Zaoferowanie mu tańszej alternatywy może pozytywnie wpłynąć na jego decyzję.

Pomimo że osiągnięty zysk będzie mniejszy, wychodzi się z założenia, że „lepiej sprzedać coś taniej, niż całkowicie stracić klienta”.

Promocje

Promocje, rabaty cenowe, zniżki to jedno z najskuteczniejszych narzędzi mających pozytywny wpływ na przyciągnięcie klientów i zwiększenie liczby dokonywanych transakcji. Klienci kochają rabaty i okazje, z tego powodu odpowiednio zaplanowane kampanie promocyjne mogą przynieść znaczące korzyści dla sklepu internetowego.

Ograniczenia czasowe i ilościowe

Ograniczenia czasowe i ilościowe to jedno z najskuteczniejszych narzędzi psychologicznych stosowane w e-commerce, które może znacząco poprawić liczbę konwersji i wpłynąć na szybkość podejmowanych decyzji zakupowych. Działają na zasadzie wywołania uczucia pilności i lęku przed utratą okazji, z tego powodu redukują odwlekanie decyzji w czasie.

Moduły produktowe na blogu

Integracja modułów produktowych ze wpisami na blogu to skuteczna technika łącząca content marketing z bezpośrednią sprzedażą. Blogi odgrywają bardzo dużą rolę w budowaniu relacji z klientem, edukacji oraz zwiększaniu ruchu na stronie, ale mogą również działać jako narzędzie zwiększające sprzedaż.

Umieszczenie produktów w treści sprawia, że użytkownik, czytając interesujące go artykuły, ma bezpośredni dostęp do ofert sklepu, co ułatwia proces zakupowy i zwiększa prawdopodobieństwo dokonania konwersji.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego może być uciążliwe i wręcz niewykonalne. Z tego powodu warto zasięgnąć rady doświadczonych specjalistów (takich jak Agencja KS). Koszt pozycjonowania sklepów internetowych przez ekspertów zależy od wielu czynników i ciężko jest udzielić dokładnej odpowiedzi na pytanie dotyczące ceny pozycjonowania. Może się ona wahać w granicach od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ostateczny kosz, jaki poniesiesz za pozycjonowanie Twojej witryny, uzależniona jest między innymi od:

  • Metody i nakładu pracy — niskie oferty pozycjonowania sklepów internetowych często skupione są na działaniach, które finalnie przynoszą więcej szkody niż pożytku.
  • Konkurencyjności - konkurencja w marketingu internetowym ciągle rośnie, z tego powodu pozycjonowanie wymaga więcej czasu i pieniędzy.
  • Jakości, stanu i struktura sklepu internetowego i jego asortymentu — całościowy koszt pozycjonowania sklepu internetowego uzależniony jest też od liczby produktów w sklepie i jego stanu technicznego.

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

Czas pozycjonowania sklepu zależy od wielu czynników, takich jak konkurencyjność danej branży, frazy kluczowe, na które chce się pozycjonować sklep internetowy oraz budżet przeznaczony na cały proces. Pierwsze efekty pozycjonowania sklepu powinny pojawić się po około 3 miesiącach od rozpoczęcia działań. Po 6-12 miesiącach efekty te powinny być już zauważalne - w postaci realnych przychodów.

Podsumowanie

Pozycjonowanie to strategia marketingowa, która powinien stosować każdy sklep internetowy. Prowadzi ona do skutecznego zwiększenia widoczności Twojej strony, a co za tym idzie - przyczynia się do wzrostu sprzedaży. W proces pozycjonowania wpisuje się tworzenie wartościowych treści, ich optymalizacja, techniczne aspekty strony (on-site), budowanie wartościowych linków (off-site) i dbanie o doświadczenia użytkowników (UX). Dbając o każdy z tych elementów, będziesz w stanie efektywnie wypromować swój sklep w Internecie.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń ani nie zwraca materiałów niezamówionych. Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz ich tytułów.

Na podstawie art. 25 ust.1 pkt 1b prawa autorskiego, wydawca wyraźnie zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów opublikowanych na portalu internetowym "NewsLubuski.pl" jest zabronione.

Jeżeli widzisz błąd na stronie, napisz do redakcji: NewsLubuski

Właścicielem portalu NewsLubuski.pl jest firma vGs

Media Społecznościowe

Top