Massey Ferguson – amerykański ulubieniec polskich rolników

W porównaniu do niespełna 130-letniej firmy New Holland oraz blisko 190-letniego przedsiębiorstwa John Deere, trzecia z kultowych amerykańskich marek sprzętu rolniczego – Massey Ferguson – wydaje się jeszcze młoda, liczy bowiem „zaledwie” 70 lat. Był to jednak wystarczający czas do zbudowania koncernu kojarzącego się z solidnością, trwałością, funkcjonalnością, niezawodnością i komfortem użytkowania. Marka znajduje się w ścisłej czołówce najchętniej kupowanych ciągników w Polsce, nieco niżej plasuje się sprzedaż kombajnów z charakterystycznymi trzema trójkątami w logo. Co sprawia, że Massey Ferguson cieszy się taką popularnością? Na jakie usterki ciągników i kombajnów tej firmy powinni się przygotować ich właściciele?

Massey Ferguson – krótka historia firmy

Firma Massey-Harris-Ferguson powstała w 1953 r. po połączeniu się dwóch przedsiębiorstw. Każde z nich miało już bogatą historię i liczne sukcesy na koncie. Obie firmy działały w tej samej branży – czyli w produkcji pojazdów i maszyn rolniczych. Obie miały też charyzmatycznych założycieli i liderów: firmę Massey Manufacturing stworzył kanadyjski kowal Daniel Massey, który odznaczał się wyczuciem w biznesie. Głową spółki Ferguson-Brown był natomiast irlandzki wynalazca i wizjoner Harry Ferguson, pasjonat wyścigów samochodowych i lotnictwa cywilnego. Podejście charakterystyczne dla każdego z nich jest do dziś widoczne w firmie, która zasłynęła z licznych innowacji, masowo wprowadzanych również przez konkurencję (np. TUZ).

Obecnie Massey Ferguson należy do amerykańskiego konsorcjum rolniczego AGCO. Produkuje maszyny o różnorodnym przeznaczeniu, przystosowane do potrzeb szerokiego grona odbiorców. Części do nich są dostępne u sprawdzonych dostawców – np. tutaj: https://www.blaut-rol.pl/czesci-do-ciagnikow/massey-ferguson/.

Ciągniki Massey Ferguson – komfort i osiągi

Traktory Massey Ferguson są doskonale znane polskim rolnikom również dlatego, że to właśnie w Polsce produkowano niektóre z modeli. Ciągniki logowane jako Massey Ferguson wyjeżdżały z zakładów Ursus od 1974, kiedy to rodzima firma zakupiła licencję od amerykańskiego giganta.

W przypadku traktorów – niezależnie od ich marki – największym problemem jest stała eksploatacja. Część rolników może sobie pozwolić na przerwę zimową, podczas której dokonuje się szczegółowego przeglądu i napraw maszyny. Bardzo często jednak traktor musi pracować cały rok – w polu, w gospodarstwie, w sadzie, w lesie, a nawet przy robotach drogowych. Ze względu na duże obciążenia dynamiczne oraz tarcie, najczęściej zużyciu ulegają elementy podlegające szczególnie mocnemu działaniu tych właśnie sił, czyli łożyska, śruby czy sworznie. O ile usterka może być irytująca, to naprawa najczęściej nie jest trudna, a podstawowe, drobne części do ciągników Massey Ferguson kosztują niewiele i są łatwo dostępne.

Usterkom może ulegać wentylator, rolki napinacza oraz uszczelki i węże w układzie chłodzenia. Dzieje się to najczęściej latem, gdy do pozostałych niekorzystnych warunków dołącza jeszcze wysoka temperatura i zapylenie. Z kolei do awarii sprzęgła czy skrzyni biegów najczęściej doprowadzamy sami. Największym ich wrogiem jest zbyt rzadkie smarowanie oraz niedokładne i agresywne zmienianie biegów. Warto mieć pod ręką również części przydatne podczas naprawy układu paliwowego, zwłaszcza uszczelki i obejmy oraz wtryski i złączki. W starszych egzemplarzach typowe są awarie układu elektrycznego. Zawczasu zaopatrz się więc w zestaw kontrolek, przełączników oraz gniazd i oprawek. Sporadycznie może dojść także do awarii rozrusznika, a i akumulator nie jest wieczny i wymaga wymiany co kilka sezonów.

Kombajny Massey Ferguson – wytrzymałość i bezpieczeństwo

W porównaniu z ciągnikami kombajny użytkowane są stosunkowo krótko. Oczywiście wszystko zależy od profilu działalności gospodarstwa i rodzaju upraw, ale i tak kombajn napracuje się w ciągu roku zdecydowanie mniej niż traktor. Tym, co różni obie maszyny, jest (poza budową i funkcjami) również specyfika ich pracy: podczas gdy ciągnik wykorzystuje się regularnie, ale krócej w ciągu doby, to w szczycie sezonu kombajn może pracować bez przerwy nawet po kilkanaście godzin. Do tego dochodzą jeszcze skrajnie niekorzystne warunki: upał, duże zapylenie, wysokie tempo pracy, ogromne obciążenia, ryzyko uszkodzeń mechanicznych. Wszystko to sprawia, że części do kombajnów Massey Ferguson zawsze dobrze mieć w zapasie, aby uniknąć przestojów w newralgicznym momencie.

Zaopatrz się przede wszystkim w drobnicę: stalki, ślizgi, śruby, nożyki, palce i łopatki. Co jakiś czas trzeba będzie wymienić pasy transmisyjne, wałki przeniesienia mocy, koła wariatora oraz kosy.