Województwo lubuskie chce powołać własną spółkę kolejową. Decyzja zapadnie 8 grudnia podczas nadzwyczajnej sesji sejmiku, gdzie radni zagłosują nad utworzeniem Lubuski Transport Publiczny Sp. z o.o.
Decyzja zapadnie 8 grudnia. Nowa spółka ma przejąć kolej w regionie
Zgodnie z projektem uchwały, nowy podmiot – Lubuski Transport Publiczny Sp. z o.o. – będzie odpowiedzialny za prowadzenie regionalnych i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich, zarządzanie systemem informacji pasażerskiej oraz zakup i utrzymanie taboru. Spółka ma mieć siedzibę w Zielonej Górze.
Nowy operator ma być w pełni gotowy do działania w 2030 roku. Do tego czasu połączenia w regionie pozostaną w rękach Polregio. Jednak dla wielu pasażerów cierpliwość już się wyczerpała, a od miesięcy zgłaszają oni liczne skargi.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo z News TV:
Skargi pasażerów i rosnące koszty Polregio. „Nie ma poprawy jakości”
Według władz województwa to właśnie liczne awarie, odwołania pociągów i zastępcza komunikacja autobusowa sprawiły, że region zaczął dążyć do stworzenia własnego przewoźnika. Problemy mają występować w wielu miejscach Lubuskiego, a pasażerowie regularnie informują o opóźnieniach i psujących się składach.
– Ostatnio miałem spotkanie z całym zarządem Polregio. Oprócz kolejnych horrendalnych roszczeń co do podwyższenia rekompensaty – w tym roku zapłacimy 168 mln zł, w ubiegłym 138 mln zł, a w przyszłym oczekują nawet 220 mln, co stanowi jedną piątą naszego budżetu – nie ma zapowiedzi poprawy jakości. Naszą jedyną alternatywą jest wyłonienie podmiotu, który będzie rzetelnie obsługiwać mieszkańców – powiedział marszałek Sebastian Ciemnoczołowski.
Co zmieni Lubuski Transport Publiczny?
Samorząd liczy, że własna spółka pozwoli usprawnić organizację przewozów, poprawić jakość taboru i uniezależnić się od aktora zewnętrznego. Docelowo LTP ma obsługiwać wszystkie najważniejsze połączenia kolejowe w regionie.
Jeśli radni zagłosują za utworzeniem spółki, rozpocznie się wieloletni proces budowania nowego operatora – od zakupu taboru po proces certyfikacji i szkolenia pracowników.
Przeczytaj też: Nalot służb na nielegalne kasyno w Żaganiu. Właściciel ma 18 lat

