Aktualnie na lubuskim odcinku trasy S3 funkcjonuje 5 par Miejsc Obsługi Podróżnych. Pod koniec grudnia 2019 roku drogowcom udało się oddać do użytku trzy miejsca: Racula Wschód oraz Lisiny Wschód i Zachód. Wszystkie wyposażone są w podstawową infrastrukturę w postaci parkingów, toalet, placów zabaw czy siłowni pod chmurką.
Część MOP-ów czeka już na podniesienie kategorii z I na II. Zielonogórski oddział GDDKiA podpisał już pierwsze umowy na dzierżawę terenu z firmami paliwowymi. I tak na MOP Kępsko (odcinek Sulechów - Świebodzin) stanie Circle K, natomiast w Popowie (Międzyrzecz - Skwierzyna) stacja Lotos.
Na trasie mają powstać także kolejne miejsca. - Rozumiejąc, jak dynamicznie rozwija się transport drogowy i wzrastające potrzeby korzystających z drogi S3, w 2019 roku podpisane zostały umowy na budowę kolejnych par MOP-ów: Stożne i Niegosławice - czytamy w komunikacie GDDKiA.
Skorzysta Inspekcja Transportu Drogowego
MOP to również miejsce umożliwiające prowadzenie bezpiecznych kontroli drogowych. Do tego celu wybudowana została specjalna infrastruktura wspomagająca działania służb. To m.in. znaki aktywne ustawione na kilka kilometrów przed MOPem, które w czytelny sposób informują kierowców np. o czasowym ograniczeniu prędkości.
Dodatkowo na terenie MOP Kępsko funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego mają do dyspozycji system ważenia pojazdów w ruchu. Wagi wraz z kamerami zamontowane przed zjazdem na MOP wstępnie selekcjonują potencjalnie przeciążone pojazdy ciężarowe i kierują wytypowane samochody do kontroli.
Dlaczego eliminacja przeciążonych pojazdów jest tak ważna? - Każdego dnia drogą S3 przejeżdżają tysiące samochodów ciężarowych. Każdy, który przewozi ładunek większy niż dopuszczalny, w istotny sposób wpływa na przyspieszoną degradację nawierzchni. Zniszczona nawierzchnia nie jest problem wyłącznie zarządcy drogi, ale również wpływa niekorzystnie na komfort i bezpieczeństwo użytkowników - informuje GDDKiA.
Przeczytaj też: Chowane słupki będą blokować wjazd na deptak w Zielonej Górze