Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego kupił nowy szynobus. Pociąg kosztował ponad 38 milionów złotych. Tak wygląda.
Nowy szynobus Lubuskie
Jest nowoczesny, komfortowy i bezpieczny. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprezentował w środę, 15 stycznia, na dworcu PKP w Gorzowie Wielkopolskim nowy szynobus. To pojazd spalinowo-elektryczny HZT 228M wyprodukowany przez H. Cegielski Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu.
– Długo czekaliśmy na ten pojazd. Wiążemy wielkie nadzieje z poprawą jakości i stabilności połączeń kolejowych, zwłaszcza tutaj, na północy województwa. Zapewniam państwa, że podejmujemy bardzo intensywne wysiłki i prowadzimy wiele rozmów, by poprawić sytuację kolejową. Przyznajemy się i przepraszamy wszystkich podróżnych, którzy są dotkliwie doświadczani przez niedoskonałości wynikające z tego, że spółka POLREGIO nie daje sobie rady z utrzymaniem jakości transportu – mówi Marcin Jabłoński, marszałek województwa lubuskiego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo z News TV:
Nowy pociąg. Kosztował ponad 38 milionów
Prezentowany dziś szynobus to jeden z dwóch, który trafił do województwa lubuskiego. Posiada 172 ergonomicznie rozmieszczone miejsca siedzące oraz kabinę WC przystosowaną dla osób z niepełnosprawnością. Jest też miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Maksymalna prędkość pojazdów przy napędzie spalinowym wynosi 120 km/h, a przy napędzie elektrycznym 160 km/h.
Pociąg HZT 228M kosztował ponad 38 milionów złotych. Jego zakup został dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Pociągi Gorzów Wielkopolski. Szynobus pojedzie do Poznania
Szynobus pomoże obsłużyć kluczową trasę Kostrzyn – Gorzów Wielkopolski – Krzyż – Poznań, czyli linię kolejową nr 203. To najbardziej uczęszczana trasa w województwie lubuskim. Codziennie przemieszcza się nią 2,5 tys. mieszkańców. Regularne kursy nowego pociągu zaplanowano na początek lutego.
Pojazd został nieodpłatnie przekazany spółce POLREGIO SA. Województwo lubuskie planuje jednak w najbliższej przyszłości powołać własną spółkę kolejowo-autobusową. Spotkania, rozmowy i negocjacje już trwają.
– Wszystko po to, żeby lepiej się przygotować, uniezależnić od niedoskonałości, zwłaszcza POLREGIO, z którym kłopotów jest niemało. Mamy czwarty zarząd spółki od daty podpisania umowy. Poprzednie najbardziej zajmowały się sobą, ten nowy składa kolejne deklaracje, ale ich realizacja wcale nie jest taka prosta. Zrobimy wszystko, żeby wyrwać się z tego złego stanu – podkreśla marszałek Marcin Jabłoński.
Przeczytaj też: Pożar w Żarach. Płonął budynek. W akcji 6 zastępów straży pożarnej (ZDJĘCIA)