Dziś dla wielu osób życie bez samochodu wydaje się być niemożliwe. W większości polskich domów jest to podstawowy środek transportu. W tym artykule przyglądamy się paskowi klinowemu, który jest elementem silnika.
Czym jest pasek klinowy?
Pasek klinowy to elastyczny element silnika, odpowiadający za napęd. Charakteryzuje go trapezowy przekrój, a także wykonanie z materiałów, gwarantujących właściwą elastyczność, a przede wszystkim wytrzymałość. Nowoczesne paski wieloklinowe wyróżniają się trwałością, ale mimo wszystko zużywają się. Co ważne, pasek klinowy można znaleźć zarówno w silnikach benzynowych, jak i napędzanych ropą.
Dlaczego pasek klinowy piszczy?
Zdarza się tak, że nagle kierowca zaczyna słyszeć nieprzyjemne piszczenie podczas prowadzenia pojazdu. Może to być oznaką awarii właśnie paska klinowego. Niekiedy pisk jest obecny tylko po uruchomieniu silnika, innym razem podczas ciągłej pracy jednostki. Powodów takiej awarii może być wiele, choć te najpopularniejsze to:
- zużycie paska klinowego
- awaria napinacza paska
- zużycie koła pasowego wału korbowego albo osprzętu silnika
- zanieczyszczenie układu pasowego
- nieodpowiedni montaż paska klinowego.
Jak naprawić pasek klinowy?
Sposobów na naprawę tego problemu jest wiele, a w tym przypadku niezbędne jest oddanie samochodu w ręce mechanika, który zajmie się profesjonalną diagnozą. Jeżeli chodzi o sytuację, w której pasek wielorowkowy się zużyje, czego objawem będzie nadmierne rozciągnięcie albo parcenie, niezbędna będzie wymiana na nowy.
Oczywiście niekiedy konieczna jest także wymiana innych podzespołów, aby silnik ponownie działać poprawnie. Mowa tutaj o takich elementów jak napinacz paska klinowego czy koła pasowe, które znajdują się na wale silnika, sprężarce klimatyzacji, pompie wspomagania, pompie wody czy alternatorze.
Dość często zdarzają się także sytuacje, w których pasek klinowy piszczy z powodu zanieczyszczenia. Wtedy w profesjonalnym warsztacie, mechanicy czyszczą go przy użyciu odpowiednich płynów