Klocki hamulcowe, a warunki atmosferyczne - dlaczego jesienią trzeba zwrócić uwagę dobry stan klocków?

11 październik 2023
Autor:  Artykuł partnera
Pixabay

Regularna wymiana klocków hamulcowych jest niezwykle ważna, ale niewiele osób wie, jak duże ma to znaczenie w praktyce. Jesień i okres zimowy jest newralgicznym momentem roku, w którym na drogach staje się najbardziej niebezpiecznie. To właśnie przed jesienią należy dobrze sprawdzić stan klocków, by potem nie prowokować zbędnego zagrożenia na drodze. Dowiedz się, jak niesprawne klocki hamulcowe wpływają na bezpieczeństwo jesienią i zimą.

Jak działają klocki hamulcowe?

By zrozumieć, jaki wpływ na poruszanie się autem jesienią i zimą mają klocki hamulcowe, najpierw trzeba dowiedzieć się, jak działają. Zasada pracy jest prosta, choć nie każdy wie, jak skomplikowanym systemem jest cały układ hamulcowy. Same klocki hamulcowe są razem z tarczami ostatnimi z elementów, które ze sobą współpracują – to one najczęściej ulegają zużyciu. Klocki hamulcowe dociskane są do tarczy dzięki ciśnieniu generowanemu przez płyn hamulcowy, które jest przenoszone po naciśnięciu pedału hamulca przez kierowcę. Jakikolwiek wyciek z przewodów hamulcowych sprawia, że siła hamowania jest o wiele mniejsza.

Klocki hamulcowe i tarcze - jak współpracują?

Klocki hamulcowe dociskają się do tarczy materiałem ściernym, z którego wykonana jest ich powierzchnia. Ten materiał z zasady działania ulega ścieraniu – może to następować wolniej, jeśli jeździ się powoli w łagodnym terenie, lub szybciej jeśli jeździ się bardzo dynamicznie. Dlatego trudno jednoznacznie określić, przy jakim przebiegu należy wymienić klocki hamulcowe – każdy ma zupełnie inny styl jazdy, a stopień zużycia i jego tempo jest to zależne od mocy silnika.

Gdy klocki hamulcowe są już mocno zużyte, nie są w stanie generować takiej siły docisku do tarczy, a mogą nawet ją zniszczyć lub spowodować szybkie przegrzanie się obydwu elementów, a to powoduje istotny spadek efektywności hamowania. Materiał ścierny zawsze więc powinien mieć odpowiednią grubość, a jeśli jej nie ma, należy wymienić klocki.

Działanie klocków hamulcowych, a warunki atmosferyczne

To właśnie klocki hamulcowe odpowiadają za drogę hamowania dzięki dociskowi do tarczy. Jeśli jeździ się stosunkowo powoli, nie ma tak dużego znaczenia to, czy klocki są w idealnym stanie - nawet jeśli nadają się już do wymiany, to bezpieczna jazda jest jeszcze możliwa. Sprawa ma się zupełnie inaczej jesienią i zimą, gdy na drogach zaczyna pojawiać się dużo wilgoci, a w późniejszym okresie także szadzi, śniegu i lodu. W takich warunkach droga hamowania może wydłużyć się nawet dziesięciokrotnie. Jeśli więc hamulce nie są w idealnym stanie, o wypadek jest naprawdę nietrudno.

W polskiej szerokości geograficznej okres jesienno zimowy jest trudny, gdyż opady śniegu i deszczu przeplatają się tutaj z ujemnymi temperaturami, a to powoduje generowanie możliwie najtrudniejszych warunków na drodze. Dlatego też zawsze przed najtrudniejszym dla kierowców okresem jesienno zimowym należy sprawdzić stan klocków i ewentualnie je wymienić. Sprawdź jak zweryfikować zużycie klocków hamulcowych autodoc.pl.

Jaki rodzaj klocków hamulcowych wybrać na jesień i zimę?

Na rynku dostępne są różne rodzaje klocków. Na okres jesienno zimowy najlepiej zdecydować się na klocki ceramiczne lub półmetaliczne. Wersje półmetaliczne zawierają od 30 do 65% metalu, co pozwala na wolniejsze zużywanie się od wersji organicznych, jednak przede wszystkim mają twardszą okładzinę, a to pozwala zwiększyć efektywność hamowania. W trudnych warunkach jest to niezwykle istotne.

Najbardziej efektywne są klocki ceramiczne, jednak one są polecane głównie do aut sportowych. Droga hamowania w autach z takimi klockami będzie jednak najkrótsza. Dopasowując klocki do danego auta, zawsze trzeba jednak pamiętać, by trzymać się wytycznych producenta.

Jak sprawdzić stan klocków hamulcowych?

W okresie jesiennym warto sprawdzić klocki hamulcowe nawet jeśli przebieg nie jest na tyle duży, że wymagają wymiany. Klocki powinny mieć materiał ścierny na poziomie 2-3 mm - to pozwala im efektywnie pracować. Jeśli klocki są już bardziej wyrobione, a jesienią i zima będą intensywnie eksploatowane, to prawdopodobnie dojdzie do sytuacji, gdy pod koniec tego sezonu stracą swoją efektywność. W niektórych modelach (zależy to od kształtu felg) można z łatwością sprawdzić stan klocków. Jeśli jednak nie są zbyt dobrze widoczne, można to zrobić przy okazji wymiany opon na zimowe. Po zdjęciu koła bardzo dobrze widać stan klocków hamulcowych. Przy grubości ściernej na poziomie 2 mm należy już umawiać się na ich wymianę lub wymienić je samemu.

Pamiętaj też, że jeśli klocki hamulcowe nie będą w należytym stanie, prawdopodobnie systemy ABS, ASR i ESP także nie będą pracować prawidłowo. Zimą i jesienią ma to swoje niebezpieczne konsekwencje – nie polegaj też na elektronicznych czujnikach zużycia się klocków. Nie zawsze pracują prawidłowo, chociażby ze względu na skorodowane elementy układu hamulcowego. Najlepszą metodą na sprawdzenie, czy klocki nadają się do wymiany, są oględziny wizualne.

Dodatkowe informacje ze strony internetowej autodoc.pl.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń ani nie zwraca materiałów niezamówionych. Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz ich tytułów.

Na podstawie art. 25 ust.1 pkt 1b prawa autorskiego, wydawca wyraźnie zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów opublikowanych na portalu internetowym "NewsLubuski.pl" jest zabronione.

Jeżeli widzisz błąd na stronie, napisz do redakcji: NewsLubuski

Właścicielem portalu NewsLubuski.pl jest firma vGs

Media Społecznościowe

Top

stat4u