Bezemisyjne, niezwykle ciche i płynnie podjeżdżające do przystanku. Tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim zasiliły pierwsze autobusy elektryczne firmy Solaris Bus & Coach. To modele Urbino 12 electric, których łącznie jest osiem. To historyczny moment dla komunikacji miejskiej w mieście.
Nowe elektryki to niskopodłogowe pojazdy typu MAXI, które pomieszczą minimum 80 osób, w tym co najmniej 24 na miejscach siedzących. Nowoczesne autobusy zostały już skierowane do obsługi najbardziej obciążonych tras, czyli na linie 124, 125 oraz 126. Co zdecydowało o takim wyborze? Wszystko poprzedziły wcześniejsze testy z użyciem elektrycznych pojazdów dostępnych na polskim rynku.
"Zmienią komfort podróżowania"
Z inwestycji mocno zadowolony jest Jacek Wójcicki, prezydent Gorzowa Wielkopolskiego. - To dla Gorzowa bardzo ważny dzień. Czekaliśmy na nasze pierwsze elektryki długo i liczymy, że zmienią komfort podróżowania oraz jeszcze bardziej podniosą świadomość mieszkańców dotyczącą ekologii i potrzeby ochrony naszego środowiska - mówi włodarz miasta.
Autobusy elektryczne firmy Solaris Bus & Coach, które trafiły do MZK Gorzów Wielkopolski zostały wyposażone w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności około 120 kWh. Ich ładowanie będzie odbywać się klasycznie lub poprzez pantograf. Ponadto kierowca będzie pracował w kabinie typu zamkniętego, co zwiększy jego bezpieczeństwo.
Oprócz samych autobusów inwestycja zakładała także budowę niezbędnej infrastruktury. I tak w mieście stanęły trzy stacje do szybkiego ładowania pojazdów (moc 400 kW). Te pojawiły się na pętlach przy ulicy Dekerta, Śląskiej i Marcinkowskiego (została ponadto przebudowana). Dodatkowo w zajezdni MZK przy ul. Kostrzyńskiej zlokalizowane zostały cztery stacje do wolnego ładowania.
Koszt? Ponad 31,7 miliona złotych
Pierwsze elektryki wraz ze stacjami ładowania Urząd Miasta Gorzowa Wielkopolskiego zakupił za kwotę przeszło 31,7 miliona złotych. Było to możliwe dzięki środkom z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dofinansowanie z Funduszu Spójności wyniosło bowiem 20,3 milionów złotych, czyli 85% kosztów.
Nowe autobusy zastąpiły już część taboru pojazdów napędzanych olejem napędowym. Magistrat liczy na zakup kolejnych takich pojazdów.
Przeczytaj też: W Lubuskiem zawyją syreny alarmowe. To będzie próba systemu ostrzegania
https://newslubuski.pl/spoleczne/13629-pierwsze-autobusy-elektryczne-wyjechaly-na-ulice-gorzowa.html#sigProIde87d0ce972