Wszystko wskazuje na to, że trwająca ponad dwa lata modernizacja linii kolejowej na odcinku Czerwieńsk - Zbąszynek w najbliższym czasie zostanie zakończona. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe była niezwykle problematyczna, czasochłonna i droga. Dzięki modernizacji pociągi pojadą szybciej, a przejazd będzie krótszy o 6 minut.
Początkowo koszt realizacji projektu miał wynieść blisko 60 milionów złotych, jednak szybko okazało się, że potrzeba więcej środków. W połowie 2019 roku zwiększono dofinansowanie projektu do kwoty ponad 90 mln złotych. W marcu 2022 roku PKP PLK ponownie poprosiło o dodatkowe środki i ostatecznie wartość projektu przekroczyła 111 mln złotych!
Dofinansowanie w łącznej kwocie ponad 111 mln złotych pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego, którym dysponuje Samorząd Województwa Lubuskiego.
Problemy podczas modernizacji linii kolejowej
Przetarg na przeprowadzenie modernizacji ponad 40-kilometrowego odcinka wygrała firma z siedzibą w Żaganiu. Początkowo prace budowlane wykonywane były rzetelnie i nic nie wskazywało na wystąpienie komplikacji. Niestety z początkiem 2022 roku prace stanęły w miejscu. Na remontowanym torowisku zaczęło dochodzić również do wielu kradzieży sieci trakcyjnej.
- Firma, która została wybrana na mocy obowiązujących przepisów, zawiodła i – mimo zapewnionego wsparcia, bieżącego monitoringu i wielokrotnych prób mobilizacji ze strony PLK – wykazywała zbyt małe zaangażowanie przy realizacji ważnego społecznie kontraktu - podawał w październiku 2022 roku Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Polskie Linie Kolejowe przeprowadziły wówczas inwentaryzację prac oraz wszczęły procedurę wyboru nowego wykonawcy. Przetarg wygrała firma Alusta S. A. z Poznania. Nowy wykonawca prowadzi prace na wszystkich frontach robót, m.in. roboty torowe, prace przy obiektach inżynieryjnych, sieci trakcyjnej i systemie sterowania ruchem kolejowym.
Na stacji w Babimoście zostały już przebudowane perony oraz pojawiło się nowe oświetlenie. W Sulechowie na wyższej konstrukcji peronu układana jest nowa nawierzchnia, równocześnie prowadzone są prace związane z odnowieniem i przeniesieniem istniejącej wiaty.
Kiedy koniec utrudnień dla pasażerów?
- Obecnie jest to przewidywane w I kw. 2023 r., natomiast zakończenie wszystkich robót objętych kontraktem (bez wpływu na ruch pociągów) – w II kwartale 2023 r. - podaje Śledziński. Dokładna data nie jest jeszcze znana, jednak rozkład jazdy zastępczej komunikacji autobusowej rozpisany jest do 11 marca. Wkrótce mają odbyć się próbne przejazdy na remontowanej trasie.
Czytaj także - Ponad 100 osób szuka zaginionego 68-latka. Trwa walka z czasem!