Nieprawidłowości na linii kolejowej Zbąszynek - Czerwieńsk. Będą utrudnienia na kolei?

11 czerwiec 2024
Autor: 
Nieprawidłowości na linii kolejowej Zbąszynek - Czerwieńsk. Będą utrudnienia na kolei? Redakcja

W 2023 roku po ponad dwóch latach zakończyła się modernizacja linii kolejowej Zbąszynek - Czerwieńsk. Teraz okazało się, że wykonawca nieprawidłowo wykonał część prac.

Modernizacja linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk kosztowała około 136 milionów złotych. Wymieniano nawierzchnię torową, wyremontowano kilkadziesiąt przepustów, mostów i wiaduktów oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Wymieniono też sieć trakcyjną oraz przebudowano perony i tory stacyjne. Ostatecznie prace zakończyły się w I kwartale 2023 roku.

Remont trwał bardzo długo. Początkowo przetarg wygrała firma z Żagania i wszystko było dobrze, lecz prace stanęły w miejscu z początkiem 2022 roku. Wtedy na remontowanym torowisku zaczęło dochodzić do wielu kradzieży sieci trakcyjnej. PKP PLK po inwentaryzacji wybrało nowego wykonawcę. Wówczas została nim firma Alusta S.A. z Poznania.

Linia kolejowa Zbąszynek - Czerwieńsk. Są nieprawidłowości

Bieżący monitoring około 43-kilometrowego odcinka prowadzony przez PKP Polskie Linie Kolejowe wykazał nieprawidłową realizację prac przez wykonawcę rewitalizacji trasy. Na odcinkach, na których stwierdzono usterki, prace remontowe wykonywało Przedsiębiorstwo Wielobranżowe ECO-BAZA, czyli pierwotny wykonawca wyłoniony przez PKP.

- Wady zostały wykryte w 6 lokalizacjach, w tym na 3 przejazdach kolejowo-drogowych w okolicy Łęgowa Sulechowskiego i Wyszyny, na stacji Sulechów, szlaku Babimost - Sulechów i na moście w okolicy miejscowości Babimost. Usterki pojawiły się dopiero podczas eksploatacji trasy i mimo zapewnionego nadzoru w trakcie prowadzonych prac, nie dało się ich wcześniej wykryć - informuje Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK.

Wady do usunięcia. Będą utrudnienia na kolei?

PKP nie akceptuje niewłaściwej realizacji prac. Pierwszy z wykonawców (ECO-BAZA) prowadzący rewitalizację trasy został już wezwany do usunięcia usterek. W przypadku odmowy prace przeprowadzi zarządca infrastruktury, który później będzie dochodzić należnej rekompensaty. Reszta prac, realizowana przez Alusta S.A., została wykonana prawidłowo, co potwierdził bezusterkowy odbiór końcowy.

- Obecnie analizujemy sposób prowadzenia prac na jednotorowym odcinku, aby konieczne dodatkowe roboty w jak najmniejszym stopniu powodowały zmiany w przejazdach pociągów. Podróżni z wyprzedzeniem będą o nich informowani na peronach, w pociągach oraz w aplikacji i na stronie Portal Pasażera - informuje PKP PLK.

Usunięcie usterek powinno skrócić czas podróży między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem o około 4 minuty.

Sprostowanie: Usterki wykryto na odcinkach, gdzie prace remontowe realizowało Przedsiębiorstwo Wielobranżowe ECO-BAZA - pierwotny wykonawca, z którym PKP PLK rozwiązało umowę. Spółka Alusta S.A. była kolejnym wykonawcą wyłonionym przez inwestora i swój zakres robót wykonała z należytą starannością, co zostało potwierdzone bezusterkowym odbiorem końcowym, doprowadzając do uruchomienia linii kolejowej Zbąszynek - Zielona Góra.

Przeczytaj też: Zderzenie osobówek w Zielonej Górze. "Niebezpieczny manewr". Zobacz nagranie


NL LOGO Z LINIAJesteś w centrum wydarzeń? Zrobiłeś zdjęcie lub nagrałeś film? Wyślij to do nas na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..



Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń ani nie zwraca materiałów niezamówionych. Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz ich tytułów.

Na podstawie art. 25 ust.1 pkt 1b prawa autorskiego, wydawca wyraźnie zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów opublikowanych na portalu internetowym "NewsLubuski.pl" jest zabronione.

Jeżeli widzisz błąd na stronie, napisz do redakcji: NewsLubuski

Właścicielem portalu NewsLubuski.pl jest firma vGs

Media Społecznościowe

Top

stat4u