Modernizacja linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk kosztowała około 136 milionów złotych. Wymieniano nawierzchnię torową, wyremontowano kilkadziesiąt przepustów, mostów i wiaduktów oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Wymieniono też sieć trakcyjną oraz przebudowano perony i tory stacyjne. Ostatecznie prace zakończyły się w I kwartale 2023 roku.
Remont trwał bardzo długo. Początkowo przetarg wygrała firma z Żagania i wszystko było dobrze, lecz prace stanęły w miejscu z początkiem 2022 roku. Wtedy na remontowanym torowisku zaczęło dochodzić do wielu kradzieży sieci trakcyjnej. PKP PLK po inwentaryzacji wybrało nowego wykonawcę. Wówczas została nim firma Alusta S.A. z Poznania.
Linia kolejowa Zbąszynek - Czerwieńsk. Są nieprawidłowości
Bieżący monitoring około 43-kilometrowego odcinka prowadzony przez PKP Polskie Linie Kolejowe wykazał nieprawidłową realizację prac przez wykonawcę rewitalizacji trasy. Na odcinkach, na których stwierdzono usterki, prace remontowe wykonywało Przedsiębiorstwo Wielobranżowe ECO-BAZA, czyli pierwotny wykonawca wyłoniony przez PKP.
- Wady zostały wykryte w 6 lokalizacjach, w tym na 3 przejazdach kolejowo-drogowych w okolicy Łęgowa Sulechowskiego i Wyszyny, na stacji Sulechów, szlaku Babimost - Sulechów i na moście w okolicy miejscowości Babimost. Usterki pojawiły się dopiero podczas eksploatacji trasy i mimo zapewnionego nadzoru w trakcie prowadzonych prac, nie dało się ich wcześniej wykryć - informuje Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK.
Wady do usunięcia. Będą utrudnienia na kolei?
PKP nie akceptuje niewłaściwej realizacji prac. Pierwszy z wykonawców (ECO-BAZA) prowadzący rewitalizację trasy został już wezwany do usunięcia usterek. W przypadku odmowy prace przeprowadzi zarządca infrastruktury, który później będzie dochodzić należnej rekompensaty. Reszta prac, realizowana przez Alusta S.A., została wykonana prawidłowo, co potwierdził bezusterkowy odbiór końcowy.
- Obecnie analizujemy sposób prowadzenia prac na jednotorowym odcinku, aby konieczne dodatkowe roboty w jak najmniejszym stopniu powodowały zmiany w przejazdach pociągów. Podróżni z wyprzedzeniem będą o nich informowani na peronach, w pociągach oraz w aplikacji i na stronie Portal Pasażera - informuje PKP PLK.
Usunięcie usterek powinno skrócić czas podróży między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem o około 4 minuty.
Sprostowanie: Usterki wykryto na odcinkach, gdzie prace remontowe realizowało Przedsiębiorstwo Wielobranżowe ECO-BAZA - pierwotny wykonawca, z którym PKP PLK rozwiązało umowę. Spółka Alusta S.A. była kolejnym wykonawcą wyłonionym przez inwestora i swój zakres robót wykonała z należytą starannością, co zostało potwierdzone bezusterkowym odbiorem końcowym, doprowadzając do uruchomienia linii kolejowej Zbąszynek - Zielona Góra.
Przeczytaj też: Zderzenie osobówek w Zielonej Górze. "Niebezpieczny manewr". Zobacz nagranie