Rząd wprowadza trzeci stopień alarmowy CHARLIE na wybranych liniach kolejowych w Polsce. Alarm zacznie obowiązywać już o północy – z 18 na 19 listopada 2025 roku. Sprawdź, co dokładnie oznacza ten poziom zagrożenia.
Trzeci stopień alarmowy CHARLIE – decyzja premiera
Prezes Rady Ministrów Donald Tusk podpisał zarządzenie, które aktywuje stopień alarmowy CHARLIE na obszarach linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Alarm będzie obowiązywał od 19 listopada 2025 r. od godz. 00:00 do 28 lutego 2026 r., do godz. 23:59.
To jeden z najwyższych stopni gotowości państwa – poniżej jedynie poziomu DELTA. Wprowadza on szereg procedur bezpieczeństwa obejmujących infrastrukturę krytyczną oraz instytucje publiczne.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo z News TV:
Co oznacza stopień CHARLIE? Oto pełna lista działań
Zgodnie z komunikatem Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, obowiązywać będą m.in.:
- całodobowe dyżury w wybranych urzędach administracji publicznej,
- dyżury osób funkcyjnych odpowiedzialnych za reagowanie kryzysowe,
- kontrola dostępności obiektów na wypadek koniecznej ewakuacji,
- wydanie broni i amunicji osobom wyznaczonym do ochrony infrastruktury,
- ciągły nadzór nad miejscami nieobjętymi monitoringiem.
Stopień CHARLIE uruchamia procedury w przypadku potwierdzonego, ale jeszcze nieskonkretyzowanego zagrożenia, szczególnie w obszarze cyberbezpieczeństwa i infrastruktury strategicznej.

Dlaczego alarm dotyczy linii kolejowych?
Decyzja rządu nie jest przypadkowa. W ostatnich dniach w Polsce doszło do poważnych incydentów na torach, które – jak potwierdzają służby – miały charakter celowej dywersji. Ataki wymierzone były bezpośrednio w infrastrukturę kolejową, która należy do kluczowych elementów infrastruktury krytycznej.
Premier Donald Tusk poinformował dziś, że Szef ABW oraz minister MSWiA zawnioskowali o wprowadzenie trzeciego stopnia alarmowego CHARLIE właśnie na liniach zarządzanych przez PKP PLK i PKP LHS. Powód jest jednoznaczny.
„Intensywna praca służb, policji oraz prokuratury pozwoliła ustalić osoby odpowiedzialne za akty dywersji w miejscowości Mika oraz w okolicach Puław. Mamy pewność, że próba wysadzenia torów oraz naruszenie infrastruktury kolejowej miały charakter intencjonalny i miały na celu doprowadzenie do katastrofy w ruchu kolejowym” – powiedział premier.
To właśnie te incydenty spowodowały przyśpieszenie decyzji o wprowadzeniu stopnia CHARLIE. Tusk ujawnił również, że za działaniami stały obce służby.
„W wyniku śledztwa wiemy, że to rosyjskie służby specjalne zleciły przeprowadzenie ataku na polską linię kolejową i zwerbowały do tego celu dwóch Ukraińców. Znamy również tożsamość sprawców, którzy natychmiast uciekli z Polski na Białoruś” – przekazał na platformie X.
Wszystko to spowodowało, że rząd zdecydował się na podwyższenie gotowości państwa i uruchomienie dodatkowych procedur bezpieczeństwa na kolei. PKP PLK oraz PKP LHS wprowadzą je już od północy.
Przeczytaj też: Akt dywersji – co to znaczy? Proste wyjaśnienie i przykłady

