O oszustwach metodą "na wnuczka" czy "policjanta" mówi się bardzo często. Przestępcy cały czas stosują jednak inne, przeróżne sposoby, a także udoskonalają sprawdzone już sposoby. I tak, chociażby w ostatnim czasie nasiliły się telefony do osób starszych, w których oszuści podają się za pracowników ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Zielonej Górze otrzymał już kilka zgłoszeń od zaniepokojonych klientów.
- Oszuści proszą o podanie danych identyfikacyjnych niezbędnych wypłaty środków z subkonta. Prawdopodobnie ich celem jest wyłudzenie informacji, które mogą później posłużyć na przykład kradzieży lub do zaciągnięcia kredytu - informuje Agata Muchowska, rzecznik ZUS Zielona Góra.
"Ostrzegamy, aby nie podawać swoich danych"
Coraz częściej zdarza się również, że oszuści wysyłają maile, w których podszywają się pod ZUS. Pojawiają się w nich między innymi informacje o błędnie naliczonych składkach oraz prośby o skorygowanie wpłaty. To wszystko po to, aby wyłudzić dane od odbiorcy wiadomości.
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że nie dzwoni do swoich klientów i nie wysyła do nich korespondencji mailowej. Kontakt elektroniczny możliwy jest jedynie, gdy klient posiada profil na PUE ZUS i wyraził na niego zgodę. Ostrzegamy, aby nie podawać swoich danych przez telefon i nie odpowiadać na podejrzane maile - podkreśla Muchowska.
ZUS informuje jednocześnie, że jeśli chcemy zweryfikować naszego rozmówcę lub adresata wiadomości, wystarczy skontaktować się z najbliższą placówką ZUS albo pod numerem telefonu 22 560 16 00 (Centrum Obsługi Telefonicznej).
Przeczytaj też: Akcja CBŚP w Lubuskiem. Rozbito grupę "tytoniową". Zatrzymano siedem osób (ZDJĘCIA)