Dziś opinia klienta stanowi charakterystykę firmy. Od satysfakcji konsumentów zależy, czy dany biznes będzie stale rósł w siłę i był zdolny do rozwoju, czy może przepadnie w morzu pełnym konkurencji. Firmy robią co tylko w ich mocy, by utrzymać swoją wysoką pozycję oraz nienaruszalną renomę – między innymi przeprowadzając ankiety telefoniczne. Badanie CATI to współcześnie jeden z najprostszych sposobów na poznanie opinii większego grona klientów. Polega ono na kontakcie telefonicznym z określoną wcześniej grupą respondentów. Specjalny program komputerowy przeprowadza ankietera przez kolejne pytania zadawane osobie badanej, dzięki interaktywnemu skryptowi rozmowy. Zainteresowany?
CATI jest jedną z najlepszych metod na przeprowadzenie badania satysfakcji klienta – jest ono z powodzeniem stosowane w większości organizacji, niezależnie od wielkości i branży, w której jest przeprowadzane. Badanie CATI jest możliwe do zastosowania zarówno w ogromnych korporacjach, jak i niewielkich, rodzinnych działalnościach. Agencje badawcze, takie jak Norstat, oferują indywidualny dobór zakresu badania i jego formuły, dzięki czemu właściciel firmy może zyskać rzetelne i szczegółowe informacje na interesujący go temat. Badanie CATI nie ma odgórnie określonej ceny; na koszta badania składa się między innymi jego złożoność i sam cel. Niezależnie od tego, metoda telefonicznego ankietowania badanych ma wiele zalet. Wśród nich możemy wymienić:
- stosunkowo niski koszt w porównaniu z badaniem metodą tradycyjną;
- automatyzację procesów badania i szybkość otrzymania rezultatów przeprowadzonych ankiet;
- zminimalizowane ryzyko błędu lub pominięcia istotnej informacji;
- otrzymanie solidnej bazy mierzalnych danych.
Podsumowując: w krótkim odstępie czasu i w niewielkim budżecie przedsiębiorca jest w stanie zyskać szereg dokładnie uporządkowanych danych. Te mogą zaś przysłużyć się do wyciągnięcia wniosków na temat dotychczasowego funkcjonowania firmy.
Ankiety CATI nie tylko pozwalają zbadać poziom zadowolenia klienta z produktów czy usług firmy. Przeprowadzane regularnie, mogą służyć kontroli jakości oferty i określić jej słabe punkty. Dane zebrane w ten sposób mogą zostać zinterpretowane jako wskazówki do wdrożenia określonych działań naprawczych, jeżeli satysfakcja klientów okaże się niewystarczająca. Im szybciej poznasz obraz swojej firmy widziany oczami konsumentów, tym łatwiej będzie wprowadzić błyskawiczne zmiany i pozbyć się wszelkich mankamentów, jakie wykazało badanie CATI. Brak działań podjętych w celu dokładnej weryfikacji poziomu satysfakcji klienta może jedynie zaszkodzić. Mając na uwadze fakt, jak bardzo istotna jest dziś znajomość stosunku konsumenta do marki, obowiązkiem współczesnego przedsiębiorcy jest stałe przekształcanie swojej firmy i oferty tak, by była jak najlepiej dopasowana do wymagań świadomych klientów.