Kryminały w Polsce to jeden z niezwykle chętnie czytanych gatunków. Wciąż jednak zyskuje coraz większą popularność. Dzieje się tak dzięki intrygom rozgrywającym się w znajomych miastach, odniesieniom do rzeczywistości i jej problemów. Zobacz, które kryminały polskich autorów warto przeczytać.
Mroczne oblicze Polski
Rynek polskich kryminałów to niezwykle szeroki wybór pełen mrocznych intryg i niebanalnych bohaterów. Wiele kryminałów rodzimych autorów osadzonych jest w dużych miastach pełnych tajemnic, napięć i różnorodnych trudnych relacji. Pisarze i pisarki chętnie wykorzystują znane mieszkańcom miejsca, aby stworzyć mroczną historię, która pokaże zupełnie inne oblicze tych dużych metropolii.
Jedną z takich książek jest „Uwikłanie” Zygmunta Miłoszewskiego, który przenosi czytelników do Warszawy pełnej charakterystycznych punktów, atmosfery i realnych problemów społecznych. Remigiusz Mróz także wybrał stolicę Polski do stworzenia nieschodzącej z listy bestsellerów serii o Joannie Chyłce.
Polscy autorzy kryminałów wybierają również bardziej odległe miejsca, jak górskie szlaki w okolicy Zakopanego, o których można przeczytać w „Kasprowym” Mroza. W ten sposób dodają nieco tajemniczości tworzonym historiom. Warto także mieć na swojej półce „Kolory zła” Małgorzaty Oliwii Sobczak, której tekst przenosi do Trójmiasta, które staje się czymś więcej niż okazją na wakacyjny wypoczynek na plaży wśród szumu morza.
Kryminały z historycznym tłem
Na rynku polskich kryminałów są także tytuły, które czerpią inspiracje z przeszłości czy odgrywają się wiele lat temu. W ten sposób powstała, chociażby seria z Eberhardem Mockiem, Marka Krajewskiego. Przedwojenny Wrocław przyciąga mrocznymi zaułkami i niebezpiecznymi interesami.
Historyczne realia można znaleźć także w powieściach Ryszarda Ćwirleja, który osadził swój cykl „Milicjanci z Poznania” w PRL-u, dodając treści niepowtarzalnej atmosfery. Jednocześnie pozwala na zbudowanie zbrodni w szerszym kontekście społecznym.
Mroczne sekrety i zło, które napędza zbrodnie
To, co przyciąga czytelników do polskich kryminałów to nie tylko profesjonalny, wciągający język, który prowadzi przez rozwiązywanie zagadek i odkrywanie zbrodni, ale także doskonale stworzone postacie. Wyraźne portrety psychologiczne ze skrywanymi pragnieniami, traumami i motywacjami tworzą wielowymiarowych bohaterów – zarówno wśród ofiar, jak i oprawców.
Powieści Katarzy Bondy z cyklu „Lena” czy książki Katarzyny Wolwowicz „Zło” bądź „Niewierna” to przykłady popularnych i nowoczesnych pozycji z nieoczywistymi i autentycznymi postaciami. W nich zbrodnia to tylko początek do poznania natury człowieka i jego słabości.
Kryminały odkrywające się w Polsce są nie tylko doskonałą rozrywką, ale i okazją na spojrzenie na polskie społeczeństwo od zupełnie innej strony. Dzięki różnorodnej scenerii – od dużych metropolii, po mniejsze miejscowości bliżej natury, a także nieoczywiste postacie, autorzy i autorki tworzą porywające historie, które zaskoczą od pierwszej strony.