Najważniejsze elementy układu hamulcowego tarczowego
- Pedał hamulca. Znajduje się w kabinie, pomiędzy pedałem sprzęgła a pedałem gazu. Jego naciśnięcie powoduje rozpoczęcie procesu hamowania
- Serwo hamulcowe. Znajduje się za pedałem i zbiorniczkiem płynu hamulcowego. Dzięki niemu kierowca „czuje” pedał hamulca
- Płyn hamulcowy. Jest to płyn eksploatacyjny układu hamulcowego. Odporny na działanie wysokich temperatur, ma wartości antykorozyjne i higroskopijne, czyli z czasem wchłania wodę
- Pompa hamulcowa. Odpowiada za tłoczenie płynu hamulcowego zaraz po wciśnięciu pedału hamulca
- Urządzenie zwiększające ciśnienie płynu. Znajduje się w pobliżu pompy hamulcowej i odpowiada za zwiększenie ciśnienia płynu hamulcowego
- Przewody hamulcowe: sztywne i elastyczne. Płyn hamulcowy przepływa przez przewody sztywne i elastyczne. Najpierw przepływa przez sztywne przewody, które prowadzą go z pompy hamulcowej do kół, a następnie przez elastyczne - elastyczne przewody łączą sztywne przewody z zaciskami
- Zaciski hamulcowe. Są przymocowane do zwrotnicy koła, a wewnątrz nich umieszczone są tłoczki hamulcowe. Zaciski są często lakierowane, aby poprawić wygląd auta
- Tłoczek hamulcowy. To on umożliwia dociśnięcie klocków do tarczy. Zacisk uwalnia tłoczek, jak tylko płyn hamulcowy będzie pod odpowiednio wysokim ciśnieniem
- Tarcze hamulcowe. Od nich wzięła się nazwa obecnie najczęściej stosowanego układu, czyli układu hamulcowego tarczowego. Są to metalowe dyski, które zostały przymocowane do piast kół. Mogą być stałe, wentylowane, nawiercane i nacinane
- Klocki hamulcowe. Części robocze, od których w dużym stopniu zależy proces hamowania. Tarcze i klocki ściśle ze sobą współpracują
Elementy układu hamulcowego muszą być kompatybilne z Twoim autem. W trakcie zakupów online koniecznie miej pod ręką dane techniczne samochodu: jego markę i model oraz modyfikację silnika.
Jak działają hamulce tarczowe?
Proces zaczyna się w chwili, kiedy kierowca przyciska pedał hamulca. Pompa hamulcowa zaczyna tłoczyć płyn hamulcowy, a specjalne urządzenie zwiększające ciśnienie płynu - jak sama nazwa sugeruje - zwiększa ciśnienie płynu. Płyn płynie przewodami sztywnymi i elastycznymi i trafia w końcu do zacisku hamulcowego. Jego wysokie ciśnienie sprawia, że zostaje wysunięty tłoczek w zacisku, ten tłoczek z kolei dociska klocki do tarczy. Okładziny cierne klocków trą się o powierzchnie robocze tarczy i tak zaczyna się wytracanie prędkości. To, czy auto zwolni, czy zahamuje, zależy od siły nacisku stopy kierowcy na pedał hamulca.
Jak rozpoznać objawy awarii hamulców?
- Niska skuteczność hamowania
- Dłuższa droga hamowania
- Nietypowe odgłosy podczas hamowania: metaliczne hałasy, dźwięki tarcia, "bicie"
- Smród spalenizny
- Miękki pedał hamulca
- Zbyt twardy pedał hamulca
- Bicie kierownicy w trakcie hamowania
- Felgi rozgrzewają się w trakcie jazdy
- Świeci się kontrolka ABS na desce rozdzielczej
Uszkodzenia mechaniczne:
- Korozja przewodów sztywnych
- Elastyczne przewody są sparciałe
- Wyciek płynu hamulcowego
- Korozja tłoczków
- Zablokowanie / utrudniona praca tłoczków
- Okładziny cierne klocków są zużyte eksploatacyjnie lub nierównomiernie zużyte
- Tarcze hamulcowe są przegrzane / skrzywione / porysowane / skorodowane / zużyte
Od razu reaguj na wszelkie objawy problemów z hamulcami. Lekceważenie usterek może nawet doprowadzić do groźnego wypadku. Warto regularnie sprawdzać stan podzespołów, aby wcześnie zapobiec większej awarii.