Układ hamulcowy: jak działają hamulce i jak rozpoznać objawy awarii

Żaden układ w samochodzie nie służy bezpieczeństwu w takiej samej mierze jak układ hamulcowy. To hamulce pozwalają zmniejszyć prędkość, zatrzymać się w razie potrzeby bądź awaryjnej sytuacji. Dzięki nim tysiące, a nawet miliony ludzi unika kolizji i tragicznych wypadków. Dlatego też każdy kierowca powinien znać przynajmniej podstawy o jego działaniu i możliwych usterkach.

HamulceSponsor

Obraz z czesciauto24.pl

Najważniejsze elementy układu hamulcowego tarczowego

  • Pedał hamulca. Znajduje się w kabinie, pomiędzy pedałem sprzęgła a pedałem gazu. Jego naciśnięcie powoduje rozpoczęcie procesu hamowania
  • Serwo hamulcowe. Znajduje się za pedałem i zbiorniczkiem płynu hamulcowego. Dzięki niemu kierowca „czuje” pedał hamulca
  • Płyn hamulcowy. Jest to płyn eksploatacyjny układu hamulcowego. Odporny na działanie wysokich temperatur, ma wartości antykorozyjne i higroskopijne, czyli z czasem wchłania wodę
  • Pompa hamulcowa. Odpowiada za tłoczenie płynu hamulcowego zaraz po wciśnięciu pedału hamulca
  • Urządzenie zwiększające ciśnienie płynu. Znajduje się w pobliżu pompy hamulcowej i odpowiada za zwiększenie ciśnienia płynu hamulcowego
  • Przewody hamulcowe: sztywne i elastyczne. Płyn hamulcowy przepływa przez przewody sztywne i elastyczne. Najpierw przepływa przez sztywne przewody, które prowadzą go z pompy hamulcowej do kół, a następnie przez elastyczne – elastyczne przewody łączą sztywne przewody z zaciskami
  • Zaciski hamulcowe. Są przymocowane do zwrotnicy koła, a wewnątrz nich umieszczone są tłoczki hamulcowe. Zaciski są często lakierowane, aby poprawić wygląd auta
  • Tłoczek hamulcowy. To on umożliwia dociśnięcie klocków do tarczy. Zacisk uwalnia tłoczek, jak tylko płyn hamulcowy będzie pod odpowiednio wysokim ciśnieniem
  • Tarcze hamulcowe. Od nich wzięła się nazwa obecnie najczęściej stosowanego układu, czyli układu hamulcowego tarczowego. Są to metalowe dyski, które zostały przymocowane do piast kół. Mogą być stałe, wentylowane, nawiercane i nacinane
  • Klocki hamulcowe. Części robocze, od których w dużym stopniu zależy proces hamowania. Tarcze i klocki ściśle ze sobą współpracują

Elementy układu hamulcowego muszą być kompatybilne z Twoim autem. W trakcie zakupów online koniecznie miej pod ręką dane techniczne samochodu: jego markę i model oraz modyfikację silnika.

Jak działają hamulce tarczowe?

Proces zaczyna się w chwili, kiedy kierowca przyciska pedał hamulca. Pompa hamulcowa zaczyna tłoczyć płyn hamulcowy, a specjalne urządzenie zwiększające ciśnienie płynu – jak sama nazwa sugeruje – zwiększa ciśnienie płynu. Płyn płynie przewodami sztywnymi i elastycznymi i trafia w końcu do zacisku hamulcowego. Jego wysokie ciśnienie sprawia, że zostaje wysunięty tłoczek w zacisku, ten tłoczek z kolei dociska klocki do tarczy. Okładziny cierne klocków trą się o powierzchnie robocze tarczy i tak zaczyna się wytracanie prędkości. To, czy auto zwolni, czy zahamuje, zależy od siły nacisku stopy kierowcy na pedał hamulca.

Jak rozpoznać objawy awarii hamulców?

  • Niska skuteczność hamowania
  • Dłuższa droga hamowania
  • Nietypowe odgłosy podczas hamowania: metaliczne hałasy, dźwięki tarcia, „bicie”
  • Smród spalenizny
  • Miękki pedał hamulca
  • Zbyt twardy pedał hamulca
  • Bicie kierownicy w trakcie hamowania
  • Felgi rozgrzewają się w trakcie jazdy
  • Świeci się kontrolka ABS na desce rozdzielczej

Uszkodzenia mechaniczne:

  • Korozja przewodów sztywnych
  • Elastyczne przewody są sparciałe
  • Wyciek płynu hamulcowego
  • Korozja tłoczków
  • Zablokowanie / utrudniona praca tłoczków
  • Okładziny cierne klocków są zużyte eksploatacyjnie lub nierównomiernie zużyte
  • Tarcze hamulcowe są przegrzane / skrzywione / porysowane / skorodowane / zużyte

Od razu reaguj na wszelkie objawy problemów z hamulcami. Lekceważenie usterek może nawet doprowadzić do groźnego wypadku. Warto regularnie sprawdzać stan podzespołów, aby wcześnie zapobiec większej awarii.