Mieszkańcy Zielonej Góry od ponad dwóch lat są odcięci od bezpośredniego połączenia kolejowego w kierunku Poznania. Zielonogórzanie, chcąc skorzystać z kolejowego transportu zbiorowego muszą pierw wsiąść do autobusowej komunikacji zastępczej, która kursuje na odcinku Zielona Góra-Zbąszynek i zahacza po drodze o stacje w Sulechowie i Babimoście. Niestety tego typu podróż jest problematyczna dla osób niepełnosprawnych oraz podróżnych z większą ilością bagaży.
Kolejny wykonawca ma dokończyć modernizację
W lutym 2022 roku PKP PLK musiało odstąpić od umowy na realizację inwestycji z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym Eco Baza. - Firma, która została wybrana na mocy obowiązujących przepisów, zawiodła i – mimo zapewnionego wsparcia, bieżącego monitoringu i wielokrotnych prób mobilizacji ze strony PLK – wykazywała zbyt małe zaangażowanie przy realizacji ważnego społecznie kontraktu. - podaje Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Prace na linii kolejowej numer 358 prowadzone a odcinku Czerwieńsk-Zbąszynek stanęły w miejscu. Polskie Linie Kolejowe przeprowadziły wówczas inwentaryzację prac oraz wszczęły procedurę wyboru nowego wykonawcy. Zapewnione zostały także dodatkowe środki, które były niezbędne do zakończenia inwestycji.
Po kilku miesiącach przestoju i dopiero po medialnym nagłośnieniu sprawy prace w kierunku dokończenia inwestycji ruszyły. Wyłoniony został nowy wykonawca. Spółka Alusta dokończy trwającą ponad dwa lata modernizację. Umowa opiewa na kwotę ponad 22 milionów złotych.
Na jakim etapie są prace?
Według szacunków PKP PLK zaawansowanie prac w projekcie szacowane jest na około 80%. - Na ok. 35 km odcinku linii kolejowej wymieniono nawierzchnię torową, wyremontowano 28 obiektów inżynieryjnych (głównie przepustów, mostów i wiaduktów) i 22 z 29 przejazdów kolejowo-drogowych, na stacjach w Babimoście i Sulechowie została wymieniona sieć trakcyjna, trwa przebudowa peronów i torów stacyjnych. - wymienia Śledziński.
Modernizacja - co ulegnie poprawie?
W Babimoście oraz Sulechowie wyremontowane zostaną perony - będą wyższe. Dodatkowo pojawią się tam wiaty, ławki, jasne oświetlenie oraz pochylnie. Między Czerwieńskiem a Zbąszynkiem pociągi pojadą z prędkością 120 km/h, czyli o 40 km/h wyższą niż przed modernizacją, dzięki temu skróci się czas podróży o 6 minut.
Remont torów Zielona Góra. Kiedy pojedziemy pociągiem do Poznania?
Termin oddania linii kolejowej do użytku to pierwszy kwartał 2023 roku. Zakończenie wszystkich prac modernizacyjnych przewiduje się w drugim kwartale 2023 roku. Jak będzie? Czas pokaże.
Czytaj także - Enea Zastal BC Zielona Góra wygrywa z MKS Dąbrowa Górnicza 94:90 (ZDJĘCIA)