Autobusy elektryczne działają w Zielonej Górze od września 2018 roku. To właśnie wtedy na ulice miasta pierwszy raz w barwach MZK Zielona Góra wyjechały elektryczne pojazdy marki Ursus. Wkrótce tabor przewoźnika zasili 8 elektrycznych Solarisów Urbino 12 electric i 4 elektryczne pojazdy Mercedes-Benz eCitaro G, ale to jednak nie wszystko. Prezydent Janusz Kubicki podpisał już umowę na zakup kolejnych autobusów.
Tym razem nowe pojazdy dla MZK Zielona Góra dostarczy firma ARP E-Vehicles z Solca Kujawskiego. Będzie to pięć elektrycznych, niskopodłogowych autobusów marki Pilea. To pojazdy typu MIDI, czyli o długości 10 metrów. Zgodnie z zapisami w przetargu każdy z takich autobusów powinien mieć minimum 60 miejsc bez kierowcy, w tym przynajmniej 25 siedzących. Ponadto pojawiło się wskazanie, iż kabina kierowcy powinna być zabudowana z oszklonymi i odpornymi na uderzenia drzwiami.
Co między innymi znajdzie się w przedziale pasażerskim? - Automat biletowy umożliwiający zakup biletu płacąc kartą, kodem BLIK i bilonem, defibrylator AED, trzy wejścia USB (typu A i typu C), 2 lub 3 kasowniki najnowszej generacji przystosowane do obsługi biletów elektronicznych, miejsce o wymiarach standardowych na wózki (dziecięcy i/lub inwalidzki) usytuowane w okolicy drugich drzwi oraz rampa do zjazdu (wjazdu) wózka inwalidzkiego lub dziecięcego otwierana ręcznie w świetle drugich drzwi - czytamy.
Pięć autobusów elektrycznych za ponad 15 milionów
Autobusy polskiej produkcji marki Pilea zgodnie z zapewnieniami posiadają baterie pozwalające przejechać bez potrzeby ładowania co najmniej 220 kilometrów. Wraz z ich dostarczeniem firma ARP E-Vehicles powinna uruchomić na terenie zajezdni MZK Zielona Góra dwie dwuwyjściowe stacje wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stały o mocy wyjściowej 60-120 kW. Wartość całego zamówienia opiewa na kwotę ponad 15,3 miliona złotych. Pieniądze na ten cel będą pochodziły w większości z dofinansowania Unii Europejskiej.
- To polski, innowacyjny, lekki, elektryczny pojazd. Baterie zamontowane są pod podłogą, ich ciężar sprawia, że pojazd jest stabilny, nie wychyla się na rondach i zakrętach - podkreśla Piotr Śladowski, członek zarządu ARP E-Vehicles.
Z inwestycji zadowolony jest prezydent miasta Janusz Kubicki, który podpisał już umowę na zakup pojazdów. - Chcemy, aby nasz tabor był niemal w całości elektryczny i przyjazny środowisku. Będziemy liderem w Europie. Autobusy elektryczne w mieście przejechały łącznie 11 milionów kilometrów - mówi.
Obecnie MZK Zielona Góra posiada 85 autobusów, w tym 43 elektryczne.
Przeczytaj też: Zderzenie osobówek koło Nowogrodu Bobrzańskiego. Jedna osoba została poszkodowana (ZDJĘCIA)
https://newslubuski.pl/spoleczne/13797-zielona-gora-kupuje-5-autobusow-elektrycznych-koszt-15-milionow.html#sigProIdee61face5b