Szacowana na blisko 66 mln zł inwestycja z „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowe Kolej Plus do 2029 r.” zwiększy dostęp do pociągów w województwie lubuskim i zapewni dogodny dostęp do kolei.
Wszczęte postępowanie przetargowe dotyczy opracowania dokumentacji projektowej wraz z wykonaniem robót budowlanych. W ramach inwestycji przewidziane zostały prace między Bieniowem a Lubskiem (linia kolejowa Wrocław Muchobór – Gubinek, nr 275). Dzięki planowanej budowie tzw. „mijanki” w Letnicy trasa zostanie włączona w linię Zielona Góra Główna – Żary (nr 370), co pozwoli na sprawne przejazdy z Lubska do Zielonej Góry. Dogodną obsługę podróżnych zapewnią odpowiednio przygotowane perony w Lubsku (Lubsko Karaś, Lubsko, Lubsko Wschodnie), Budziechowie, Jasieniu, Bieszkowie, Biedrzychowicach Dolnych oraz wyremontowana stacja Bieniów.
Perony, przystosowane także do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się, zostaną wyposażone m.in. w wiaty, ławki i czytelne informacje. Zakończenie wszystkich prac w ramach projektu przewidywane jest obecnie w 2028 r.
Do Programu Kolej Plus zakwalifikowano 35 inwestycji zgłoszonych przez samorządy 11 województw. Projekty obejmują miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.
W województwie lubuskim program obejmuje także „Remont linii kolejowej nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód”. Przebudowa ok. 30 km odcinka umożliwi przywrócenie połączeń na niewykorzystywanej od 1995 r. w ruchu pasażerskim trasie. Szacunkowa wartość prac opiewa na ponad 300 mln zł, a zakończenie robót przewidywane jest w 2029 r.