Polregio kupiło „Smerfy”. Szynobusy trafią do lubuskiego. Kosztowały miliony

Polregio kupiło trzy pociągi SA 136. Wszystkie będą jeździły w Lubuskiem. – Realizacja planu naprawczego w tym regionie to priorytet – podkreśla Polregio.

Spółka Polregio realizuje przewozy pasażerskie zlecane przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. Niestety sytuacja kolei w Lubuskiem nie wygląda zbyt dobrze. Pasażerowie są oburzeni, piszą skargi i wymieniają wady.

Co wpływa na złą opinię kolejowej spółki? To przede wszystkim odwołane pociągi. Tylko w pierwszej połowie 2023 roku Polregio odwołało aż 1527 połączeń, w tym 1043 w całej relacji oraz 484 w części. Dodatkowo pasażerowie podkreślają, że pociągi bardzo często się spóźniają.

Problemy w Lubuskim Zakładzie Polregio spowodowane są przede wszystkim taborem, który nie zawsze jest sprawny. Dodatkowo pociągi przechodzą różne przeglądy, które są warunkiem dopuszczenia pojazdów do ruchu. I tak pasażerowie, zamiast pociągu muszą wybierać na przykład zastępczą komunikację autobusową, o ile taka w ogóle jest dostępna.

Kolej Lubuskie – Polregio kupiło używane pociągi

Teraz spółka Polregio zakupiła trzy spalinowe zespoły trakcyjne SA 136, zwane „Smerfami”, wyprodukowane przez polskiego producenta PESA Bydgoszcz. To używane pojazdy, które od 2010 roku działały w województwie zachodniopomorskim.

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego sprzedał składy za kwotę 26,7 milionów złotych, co daje 8,9 milionów za jeden pociąg.

Polregio: „Pracujemy nad poprawą sytuacji w regionie”

– Każdy dodatkowy skład to dla nas szansa na zwiększenie komfortu podróżnych, dlatego staramy się systematycznie powiększać tabor Polregio. Nowe jednostki trafią tam, gdzie aktualnie są największe potrzeby, a w tym momencie jest to oczywiście województwo lubuskie. Realizacja planu naprawczego w tym regionie to dla nas priorytet. Jednocześnie cały czas ciężko pracujemy nad dalszą poprawą sytuacji w regionie – zaznacza Adam Pawlik, prezes Polregio.

Spalinowe szynobusy wyjadą na lubuskie tory już wkrótce. Najpierw muszą przejść specjalne przeglądy.

– Pociągi SA 136 są w stanie zabrać na pokład jednorazowo 300 pasażerów oraz rozpędzić się do prędkości 120 km/h. Wyposażone są w WiFi oraz monitoring wizyjny. Dodajmy, że województwo kupi dwa nowe hybrydowe pociągi, które będą kursować głównie w północnej części regionu – informuje Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.

Przeczytaj też: Uderzył w bramownicę na wiadukcie w Zielonej Górze. Później spowodował kolizję