Obecny dworzec PKS Zielona Góra lata świetności ma już za sobą. Pasażerowie nieustannie podkreślają, że wygląd i stan dworca pozostawia wiele do życzenia. Ławki czy barierki są niezmienne od wielu lat. Podobnie jak sam budynek, który jest w opłakanym stanie.
Centrum przesiadkowe Zielona Góra. Połączy PKS z PKP
Urząd Miasta Zielona Góra chce postawić w mieście kolejne centrum przesiadkowe. Całość, wraz z przebudową infrastruktury kolejowej i dróg ma kosztować około 65 milionów złotych. Zdecydowaną większość kosztów, bo aż 85 procent ma pokryć Unia Europejska.
Autobusy PKS Zielona Góra i innych przewoźników mają przenieść się na drugą stronę ulicy. Dokładniej mowa tu o starych magazynach zajmowanych dzisiaj przez firmy logistyczne. Autobusy będą stały pod dachem. Również pod dachem podróżni mają przejść z autobusów na perony PKP.
- To będzie inwestycja pilotowana przez miasto w ramach projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta - mówi wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk.
PKP Zielona Góra i PKS Zielona Góra. Jak ma wyglądać centrum przesiadkowe?
Docelowo w magazynowej części parterowej mającej 146 metrów długości i 13,8 m szerokości powstanie 10 zatok dla autobusów i poczekalnia dla pasażerów. W tym celu zburzona zostanie ściana budynku od ul. Dworcowej, którą zastąpi lekka konstrukcja stalowa.
- Z boku budynku usytuowano przejście na perony. W tym celu zostanie wybudowany tunel pod torami. Będzie się można do niego dostać korzystając ze schodów, windy lub specjalnej pochylni przystosowanej dla osób na wózkach i rowerzystów. Tunel będzie prowadził na sąsiednie perony oraz na drugą stronę torów. Zadaszonymi peronami będzie można przejść na dworzec PKP - informuje Urząd Miasta Zielona Góra.
Nowy dworzec PKS Zielona Góra. Będzie przebudowa układu komunikacyjnego
Budowa centrum przesiadkowego to jedno, ale konieczne będą też prace drogowe. I tak rondo Klema Felchnerowskiego na ul. Dworcowej ma zostać powiększone i przesunięte w stronę ul. Ułańskiej. Ponadto w miejscu dzisiejszego hotelu Pod Lwem, który zostanie zburzony, będzie wjazd na istniejący parking wzdłuż torów.
- Na terenie centrum przesiadkowego obowiązywać będzie ruch jednokierunkowy. Z powodu ograniczonej powierzchni wydzielono niewielki plac, na którym będzie mogło zaparkować tylko kilka autobusów - przekazuje zielonogórski magistrat.
Poniżej umieszczamy wizualizacje obiektu.
Przeczytaj też: 19-latek zdemolował tymczasowy dworzec PKP. Wiemy, jak tłumaczył się policji
https://newslubuski.pl/spoleczne/15912-bedzie-centrum-przesiadkowe-pks-pkp-w-zielonej-gorze-tak-ma-wygladac.html#sigProId3927f04a13