Będzie kolejne centrum przesiadkowe w Zielonej Górze. Obejmie autobusy PKS oraz pociągi. Urząd Miasta Zielona Góra pokazał, jak ma wyglądać.
Obecny dworzec PKS Zielona Góra lata świetności ma już za sobą. Pasażerowie nieustannie podkreślają, że wygląd i stan dworca pozostawia wiele do życzenia. Ławki czy barierki są niezmienne od wielu lat. Podobnie jak sam budynek, który jest w opłakanym stanie.
Centrum przesiadkowe Zielona Góra. Połączy PKS z PKP
Urząd Miasta Zielona Góra chce postawić w mieście kolejne centrum przesiadkowe. Całość, wraz z przebudową infrastruktury kolejowej i dróg ma kosztować około 65 milionów złotych. Zdecydowaną większość kosztów, bo aż 85 procent ma pokryć Unia Europejska.
Autobusy PKS Zielona Góra i innych przewoźników mają przenieść się na drugą stronę ulicy. Dokładniej mowa tu o starych magazynach zajmowanych dzisiaj przez firmy logistyczne. Autobusy będą stały pod dachem. Również pod dachem podróżni mają przejść z autobusów na perony PKP.
– To będzie inwestycja pilotowana przez miasto w ramach projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta – mówi wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk.
PKP Zielona Góra i PKS Zielona Góra. Jak ma wyglądać centrum przesiadkowe?
Docelowo w magazynowej części parterowej mającej 146 metrów długości i 13,8 m szerokości powstanie 10 zatok dla autobusów i poczekalnia dla pasażerów. W tym celu zburzona zostanie ściana budynku od ul. Dworcowej, którą zastąpi lekka konstrukcja stalowa.
– Z boku budynku usytuowano przejście na perony. W tym celu zostanie wybudowany tunel pod torami. Będzie się można do niego dostać korzystając ze schodów, windy lub specjalnej pochylni przystosowanej dla osób na wózkach i rowerzystów. Tunel będzie prowadził na sąsiednie perony oraz na drugą stronę torów. Zadaszonymi peronami będzie można przejść na dworzec PKP – informuje Urząd Miasta Zielona Góra.
Nowy dworzec PKS Zielona Góra. Będzie przebudowa układu komunikacyjnego
Budowa centrum przesiadkowego to jedno, ale konieczne będą też prace drogowe. I tak rondo Klema Felchnerowskiego na ul. Dworcowej ma zostać powiększone i przesunięte w stronę ul. Ułańskiej. Ponadto w miejscu dzisiejszego hotelu Pod Lwem, który zostanie zburzony, będzie wjazd na istniejący parking wzdłuż torów.
– Na terenie centrum przesiadkowego obowiązywać będzie ruch jednokierunkowy. Z powodu ograniczonej powierzchni wydzielono niewielki plac, na którym będzie mogło zaparkować tylko kilka autobusów – przekazuje zielonogórski magistrat.
Poniżej umieszczamy wizualizacje obiektu.
Przeczytaj też: 19-latek zdemolował tymczasowy dworzec PKP. Wiemy, jak tłumaczył się policji