Jednak jako podmiot samorządowy funkcjonuje dopiero od 2010 roku. Od tego czasu podjęto wiele działań mających na celu rozwój portu oraz wykorzystanie jego potencjału. - Doświadczyłam w tym czasie wiele krytyki z ust przeciwników rozwoju portu, ale czas pokazał, że nie tylko warto ale po prostu nie można było zmarnować tej szansy – przekonuje marszałek Elżbieta Anna Polak.
Historia Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost
2008 r. – Ustawa umożliwiająca komunalizację byłego lotniska wojskowego w Babimoście i otwierająca samorządowi drogę do jego przejęcia
2010 r. - Sejmik Województwa Lubuskiego wyraził wolę przejęcia portu lotniczego
13 kwietnia 2010 r. - podpisanie aktu założycielskiego Lotnisko Zielona Góra/Babimost Spółka z o.o., gdzie Województwo Lubuskie objęło 100% kapitału Spółki.
27 maja 2010 r. – podpisanie umowy w sprawie przejęcia infrastruktury lotniska w formie darowizny od Skarbu Państwa
2010 r. – pierwsze połączenie lotnicze na trasie Zielona Góra - Warszawa
20 czerwca 2011 r. – pierwszy lot z nowym przewoźnikiem – firma SprintAir (połączenia z Warszawą wznowiono po półrocznej przerwie)
13 października 2011 r. - uchwała Sejmiku Województwa Lubuskiego upoważniająca Zarząd WL do zawarcia umowy na wieloletnie (2012-2015) finansowanie do celów promocyjnych połączenia lotniczego na trasie Zielona Góra – Warszawa – Zielona Góra.
13 kwietnia 2012 r. - podpisanie umowy pomiędzy Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze” (PPL), Województwem Lubuskim a Spółką (na realizację celów Strategii Rozwoju PL ZG/B do roku 2040).
16 lipca 2012 r. - podpisanie umowy pomiędzy PPL, Województwem Lubuskim a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP)
2013 r. - podpisanie umowy z PPL o wzajemnej współpracy (do 2016 roku). Strony zobowiązały się w niej do pewnych zadań. W myśl umowy województwo musi spełnić konkretne warunki komunalizacji, czyli nieodpłatnego przejęcia mienia lotniczego, płyty lotniskowej i całego otoczenia. Te warunki to prowadzenie lotniska przez 30 lat, nie tylko w gotowości do operacji cywilnych, ale również w gotowości do operacji wojskowych.
Województwo lubuskie wzięło na siebie także zadania inwestycyjne i je zrealizowało. Wszystkie inwestycje opiewały na kwotę ponad 16 mln.
2013 r. – montaż systemu ILS
2014 r. – montaż systemu Meteo-AWOS - automatycznego systemu pomiarowego parametrów meteorologicznych
2 marca 2017 r. – LOT wraca na lotnisko w Babimoście. Pierwsze połączenie z Warszawy z nowym przewoźnikiem. Od tego dnia Port Lotniczy w Babimoście znalazł się w siatce połączeń lotniczych.
Inwestycje wykonane przez Samorząd Województwa:
- ILS, czyli system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności. Wartość inwestycji współfinansowanej z LRPO to prawie 4 mln zł. Dzięki dostosowaniu lotniska do europejskich wymogów bezpieczeństwa, port będzie mógł działać przez całą dobę i obsługiwać lotniczy transport towarowy.
- budowa drogi patrolowej – koszt: 859,9 tys. zł
- budowa sieci energetycznej zasilającej pionowe znaki nawigacyjne – koszt: 860 tys. zł
- budowa strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej – 3,1 mln zł
- naprawa/remont nawierzchni Płyty Postoju Samolotów nr 1 i drogi kołowania „Echo” – koszt: 640 tys. zł
- naprawa/remont oświetlenia projektorowego PPS nr 1 i DK „Echo”
- budowa Hali Kontroli Przylotów – koszt: 3,2 mln zł
Krótki rys historyczny lotniska w Babimoście
Lotnisko Babimost zaczęto budować w 1954 r. jako lotnisko zdolne do obsługi minimum jednego pułku lotniczego wyposażonego w samoloty z napędem turboodrzutowym.
Oficjalnie lotnisko w Babimoście powstało w 1957 roku jako lotnisko wojskowe. Wtedy to, na rozkaz Ministra Obrony Narodowej, powołano do życia 45 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego.
21 lipca 1961 r. na lotnisku w Babimoście z gościnną wizytą przebywał pierwszy kosmonauta świata Jurij Gagarin. Na pamiątkę tego wydarzenia w płytę lotniska wmurowano tablicę pamiątkową.
24 czerwca 1977 r. odbył się pierwszy lot pasażerski do Warszawy realizowany przez PLL LOT. W tym dniu na lotnisko w Babimoście przyleciał pierwszy cywilny samolot Jak-40 z Warszawy.
22 sierpnia 1992 r. oficjalnie pożegnano uroczyście Pułk, który nosił wtedy nazwę Lotniczy Pułk Szkolno-Bojowy.
Od marca 2001 r. do września 2004 r. istniało na lotnisku stałe połączenie pasażerskie z Warszawą z międzylądowaniem w Poznaniu. Po 15 miesiącach przerwy wznowiono loty 28 listopada 2005, dwa razy dziennie.
25 marca 2007 r. zakontraktowane przez LOT samoloty linii Jet Air odlatywały rano i przylatywały wieczorem raz dziennie.
W czerwcu 2007 r. samorządy Zielonej Góry i województwa lubuskiego podpisały wstępną umowę z zarządcą portu, Przedsiębiorstwem Państwowym "Porty Lotnicze" (PPL) mającą na celu przekształcenie części istniejącej infrastruktury portu w znaczący lotniczy port towarowy dla zachodniej Polski i wschodnich Niemiec.
W styczniu 2011 r. zawieszono wszystkie loty do Warszawy. Lotnisko obsługiwało od tamtej pory jedynie samoloty prywatne i od czasu do czasu transporty żołnierzy.
Od czerwca 2011 r. zostały wznowione bezpośrednie loty do Warszawy. Trasę tę do lutego 2017 r. obsługiwały linie Sprint Air.
Od marca 2017 r. linię tę obsługuje narodowy przewoźnik LOT .
Atuty i rozwój lotniska
W ostatnich latach zrealizowane zostały inwestycje infrastrukturalne na lotnisku za kwotę ok. 16,8 mln zł.To m.in.ILS (system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności), budowa drogi patrolowej, budowa sieci energetycznej zasilającej pionowe znaki nawigacyjne, budowa strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej czy budowa Hali Kontroli Przylotów.
Port Lotniczy Zielona Góra w Babimoście obsługuje regularne pasażerskie połączenia krajowe (do Warszawy) oraz General i Business Aviation. Zorganizowany został również lot do Lwowa. Lotnisko wykorzystywane jest również przez służby lotnictwa medycznego oraz w celach praktycznego szkolenia pilotów cywilnych samolotów pasażerskich z równoczesnym szkoleniem przy wykorzystaniu instrumentów nawigacyjnych w warunkach nocnych i przy ograniczonej widoczności (ILS).
Dzięki wysokim parametrom technicznym infrastruktury lotniska wojska NATO od 2015 r. stale wykorzystują Port Lotniczy Zielona Góra do przerzutów samolotami swoich wojsk i ciężkiego sprzętu podczas różnych europejskich ćwiczeń i manewrów wojskowych tj. np. „Noble Jump”, „Anakonda-16”, „Briliant Jump” czy „Swift Response”.
W kwietniu 2017 r. Port lotniczy otrzymał nowy Certyfikat Lotniska potwierdzający spełnienie standardów wymaganych przez Unię Europejską. Nasze lotnisko jest gotowe do przyjmowania statków powietrznych o literze kodu referencyjnego 4C (np. Boeing 737, Airbus 320), a także maszyn o wyższej literze kodu.
lubuskie.pl