Rekordowe loty z Babimostu

04 styczeń 2018
dronlubuski.pl

Port Lotniczy Zielona Góra Babimost w 2017 roku obsłużył rekordową liczbę pasażerów – 17,7 tys. To w porównaniu z rokiem ubiegłym (8,7 tys.) wzrost o 103 proc.!

Od marca połączenia na trasie Zielona Góra- Warszawa obsługuje firma LOT, dzięki czemu Port Lotniczy w Babimoście znalazł się w siatce połączeń międzynarodowych. - – To pokazuje, że lotnisko w Babimoście ma ogromny potencjał i warto w nie inwestować. Ten wynik świadczy o tym, że Lubuskie potrzebuje portu lotniczego – komentuje marszałek Elżbieta Anna Polak.

Na wzrost liczby pasażerów wpływ miała zmiana przewoźnika (od marca połączenia realizują PLL LOT) oraz włączenie lotniska do międzynarodowej siatki połączeń. Oznacza to, że wylatując z Babimostu mamy szasnę na transfer do różnych destynacji europejskich i nie tylko. Pasażerowie chętnie też korzystają z ruchu „point to point”, czyli przelotu na trasie Zielona Góra – Warszawa – Zielona Góra. Jest to obecnie najszybszy i najwygodniejszy sposób dotarcia do stolicy. Obecne połączenie lotnicze z Babimostu do Warszawy i z powrotem jest m.in. alternatywą dla podróży koleją z/do stolicy, która od czerwca br. jest utrudniona ze względu na likwidację pociągu „Lech” oraz wydłużenie czasu przejazdu spowodowane modernizacją linii kolejowej na odcinku Poznań – Warszawa.

Samorząd województwa od 2010 roku – od momentu przejęcie portu lotniczego wykonał szereg działań mających na celu rozwój portu oraz wykorzystanie jego potencjału.

Historia Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost

2008 r. – Ustawa umożliwiająca komunalizację byłego lotniska wojskowego w Babimoście i otwierająca samorządowi drogę do jego przejęcia

2010 r. - Sejmik Województwa Lubuskiego wyraził wolę przejęcia portu lotniczego

13 kwietnia 2010 r. - podpisanie aktu założycielskiego Lotnisko Zielona Góra/Babimost Spółka z o.o., gdzie Województwo Lubuskie objęło 100% kapitału Spółki.

27 maja 2010 r. – podpisanie umowy w sprawie przejęcia infrastruktury lotniska w formie darowizny od Skarbu Państwa

2010 r. – pierwsze połączenie lotnicze na trasie Zielona Góra - Warszawa

20 czerwca 2011 r. – pierwszy lot z nowym przewoźnikiem – firma SprintAir (połączenia z Warszawą wznowiono po półrocznej przerwie)

13 października 2011 r. - uchwała Sejmiku Województwa Lubuskiego upoważniająca Zarząd WL do zawarcia umowy na wieloletnie (2012-2015) finansowanie do celów promocyjnych połączenia lotniczego na trasie Zielona Góra – Warszawa – Zielona Góra.

13 kwietnia 2012 r. - podpisanie umowy pomiędzy Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze” (PPL), Województwem Lubuskim a Spółką (na realizację celów Strategii Rozwoju PL ZG/B do roku 2040).

16 lipca 2012 r. - podpisanie umowy pomiędzy PPL, Województwem Lubuskim a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP)

2013 r. - podpisanie umowy z PPL o wzajemnej współpracy (do 2016 roku). Strony zobowiązały się w niej do pewnych zadań. W myśl umowy województwo musi spełnić konkretne warunki komunalizacji, czyli nieodpłatnego przejęcia mienia lotniczego, płyty lotniskowej i całego otoczenia. Te warunki to prowadzenie lotniska przez 30 lat, nie tylko w gotowości do operacji cywilnych, ale również w gotowości do operacji wojskowych.

Województwo lubuskie wzięło na siebie także zadania inwestycyjne i je zrealizowało. Wszystkie inwestycje opiewały na kwotę ponad 16 mln.

2013 r. – montaż systemu ILS

2014 r. – montaż systemu Meteo-AWOS - automatycznego systemu pomiarowego parametrów meteorologicznych

2 marca 2017 r. – LOT wraca na lotnisko w Babimoście. Pierwsze połączenie z Warszawy z nowym przewoźnikiem. Od tego dnia Port Lotniczy w Babimoście znalazł się w siatce połączeń lotniczych.

Inwestycje wykonane przez Samorząd Województwa:

- ILS, czyli system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności. Wartość inwestycji współfinansowanej z LRPO to prawie 4 mln zł. Dzięki dostosowaniu lotniska do europejskich wymogów bezpieczeństwa, port będzie mógł działać przez całą dobę i obsługiwać lotniczy transport towarowy.

- budowa drogi patrolowej – koszt: 859,9 tys. zł

- budowa sieci energetycznej zasilającej pionowe znaki nawigacyjne – koszt: 860 tys. zł

- budowa strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej – 3,1 mln zł

- naprawa/remont nawierzchni Płyty Postoju Samolotów nr 1 i drogi kołowania „Echo” – koszt: 640 tys. zł

- naprawa/remont oświetlenia projektorowego PPS nr 1 i DK „Echo”

- budowa Hali Kontroli Przylotów – koszt: 3,2 mln zł

Żródło: lubuskie.pl

Katarzyna Mayer Bzowa

Nieważne, czego pragniesz - na świecie jest na to miejsce ...

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń ani nie zwraca materiałów niezamówionych. Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz ich tytułów.

Na podstawie art. 25 ust.1 pkt 1b prawa autorskiego, wydawca wyraźnie zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów opublikowanych na portalu internetowym "NewsLubuski.pl" jest zabronione.

Jeżeli widzisz błąd na stronie, napisz do redakcji: NewsLubuski

 

Top

stat4u

Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszego portalu bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.