Badaniami konstrukcji obiektu, przeprowadzonymi podczas próbnego obciążenia, objęto:
- określenie sztywności konstrukcji na podstawie pomiarów ugięć ustroju nośnego poddanego obciążeniu statycznemu,
- ocenę stabilności podpór obiektu na podstawie pomiarów niwelacyjnych ich osiadania,
- oględziny konstrukcji przed, w czasie i po próbnym obciążeniu oraz odnotowanie ewentualnych nieprawidłowości (zarysowania, pęknięcia itp.),
- wyznaczenie parametrów dynamicznych (współczynnika przewyższenia dynamicznego, częstotliwości drgań własnych, współczynnika tłumienia).
W ramach inwestycji powstaje również nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 282. Zadanie wkroczyło w końcową fazę realizacji na całym odcinku, włącznie z obiektem mostowym. Wykonana została nawierzchnia ścieralna SMA. Trwają prace wykończeniowe i porządkowe, a wykonawca przygotowuje się do wykonania oznakowania poziomego i pionowego. Trwa również montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
– Dzięki tej inwestycji droga do Wschowy skróci się co najmniej o pół godziny. To jest bardzo dużo. To niezwykle ważna inwestycja jeżeli chodzi o włączenie mieszkańców z drugiej strony Odry. W ten sposób integrujemy region i budujemy naszą tożsamość – mówi o zadaniu marszałek Elżbieta Anna Polak.
Jak podkreśla członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński, to gigantyczne przedsięwzięcie, które pokazuje, jak bardzo środki europejskie są potrzebne dla rozwoju Polski w obszarze infrastruktury. – W Polsce są jeszcze wielkie ograniczenia w tym zakresie. Mamy wciąż znacznie mniej mostów niż było 80 lat temu. I te zaległości nadrabiamy bardzo powoli. Potrzebujemy środków, żeby pokonywać tego typu bariery infrastrukturalne. To pokazuje, że regionom potrzebne są środki unijne. Mam nadzieję, że niedługo będziemy mogli przystąpić do realizacji kolejnych projektów – mówi M. Jabłoński.
Planowany termin oddania inwestycji do ruchu to koniec października 2022 r.
Realizowana inwestycja obejmuje:
- budowę nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 (dł. ok. 9,2 km) wraz z budową mostu przez rzekę Śmigę (dł. ok 18m) i budową mostu nad rzeką Odrą (dł. ok 364m), a także budowę skrzyżowań na przecięciu z drogami publicznymi (2 skrzyżowania typu rondo, 2 skrzyżowania skanalizowane),
- budowę/przebudowę dróg innych kategorii,
- budowę/przebudowę systemu odwodnienia, w tym odwadniających korpus drogowy jak: rowy przydrożne, rowy melioracjyjne, kanalizacja deszczowa
- budowę infrastruktury rowerowej,
- budowę nowego mostu przez rzekę Odrę (dł. ok. 364 m),
- budowę nowego mostu przez rzekę Śmigę (dł. ok. 18 m),
- budowę nowych przejazdów gospodarczych PG 1, PG 2;
- elementy oświetlenia obiektu mostowego na rzece Odrze,
- elementy oświetlenia skrzyżowań skanalizowanych,
- zabezpieczenie i przebudowę kolidujących urządzeń obcych infrastruktury technicznej.
Poza mostem przez rzekę Odrę w ramach całego zadania wykonane zostaną również inne obiekty mostowe:
- Most przez rzekę Śmigę, którego konstrukcja nośna zaprojektowana została jako ustrój belkowo- płytowy, jednoprzęsłowy z belek prefabrykowanych strunobetonowych typu „T”;
- Przejazdy gospodarcze PG1 i PG2 zaprojektowane jako konstrukcje gruntowo- powłokowe o rozpiętości teoretyczne 8,5 m, wsparte na żelbetowych podporach.
Czytaj także: Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg w Lubuskiem. Sprawdź, do kogo trafią pieniądze