Rewitalizacja do poprawki

29 sierpień 2017

Zarząd Województwa postanowił nie przyjmować Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Zielonej Góry na lata 2016-2022 i skierował go do poprawy.

Decyzja ta oznacza, że zielonogórski Program nie zostanie włączony do wykazu programów rewitalizacji gmin województwa lubuskiego. Powodem decyzji jest negatywna opinia eksperta z Instytutu Rozwoju Miast, który wskazał pięć głównych rekomendacji, po których spełnieniu miejski Program będzie można uznać za prawidłowy.

Przypomnijmy, że Gminny Program Rewitalizacji Miasta Zielona Góra był przedmiotem publicznych kontrowersji przy okazji sprawy budowy wieży widokowej na Wzgórzach Piastowskich, którą władze miasta wyceniły na ok. 20 mln zł. Program zawiera bowiem m.in. takie przedsięwzięcia jak rewitalizacja zdegradowanego obszaru Wzgórz Piastowskich, a także Doliny Gęśnika, Parku Poetów czy Doliny Złotej Łączy. Zarząd Województwa uznał, zgodnie z rekomendacją zespołu ds. rewitalizacji, że projekty na tych zielonych obszarach budzą wątpliwości, gdyż nie posiadają charakteru rewitalizacyjnego, lecz ogólnorozwojowy. Marszałek Elżbieta Anna Polak, pytana o to na antenie Rada Zachód i Radia Zielona Góra, wyjaśniała: - Rewitalizacja nie na tym polega, ale na przywracaniu funkcji użytkowych i włączaniu obszarów zdegradowanych. Oczywiście każdy może mieć inny pomysł na rewitalizację, ale osobiście uważam, że w przypadku środowiska naturalnego terenów zielonych, lepiej pozostawić je bez ingerencji.

Przeciwko założeniom zielonogórskiego GPR protestowały też środowiska obywatelskie. Przedstawiciele Ruchu Miejskiego - Obywatele Zielonej Góry interweniowali u marszałek Polak. Marszałek postanowiła zasięgnąć opinii eksperta z Instytutu Rozwoju Miast, w zakresie zgodności GPR Miasta Zielona Góra z wytycznymi w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020. Opinia eksperta była bardzo krytyczna w stosunku do zielonogórskiego GPR. Zdaniem eksperta, w celu uznania Programu za prawidłowy, należy:

  1. Dopasować system podziału miasta na jednostki przestrzenne służące analizie zróżnicowania wewnątrzmiejskiego w ten sposób, by uniknąć konieczności korekty granic obszaru wytyczonego przy użyciu tychże jednostek. Nowe jednostki powinny uwzględniać uwarunkowania prowadzenia procesu rewitalizacji w Zielonej Górze oraz podstawowe podziały przestrzenno-funkcjonalne.
  2. Przeprowadzić ponowną analizę wskaźnikową dla nowo wydzielonych jednostek – z zastrzeżeniem odniesienia do prawidłowej wartości referencyjnej dla miasta po zmianie granic. Dla potrzeb analizy wskaźnikowej rekomenduje się włączenie dodatkowego zestawu wskaźników, np. w podsystemie przestrzenno-funkcjonalnym.
  3. Uzupełnić wizję obszaru rewitalizacji w 2022 r. o aspekty wynikające z konieczności ograniczenia kryzysu społeczno-gospodarczego wynikającego z diagnozy czynników i zjawisk kryzysowych.
  4. Dopasować strumień projektów rewitalizacyjnych do skali zdiagnozowanych potrzeb obszaru w sytuacji występującego aktualni nadmiaru projektów ze sfery technicznej i funkcjonalno-przestrzennej w stosunku do sfery społecznej.
  5. Udowodnić, iż interwencja rewitalizacyjna skierowana została na tereny charakteryzujące się najwyższym stopniem występowania zjawisk kryzysowych w Zielonej Górze.

źródło:lubuskie.pl

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń ani nie zwraca materiałów niezamówionych. Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz ich tytułów.

Na podstawie art. 25 ust.1 pkt 1b prawa autorskiego, wydawca wyraźnie zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów opublikowanych na portalu internetowym "NewsLubuski.pl" jest zabronione.

Jeżeli widzisz błąd na stronie, napisz do redakcji: NewsLubuski

Właścicielem portalu NewsLubuski.pl jest firma vGs

Media Społecznościowe

Top