Województwo lubuskie czekało na nowe zespoły trakcyjne przez ponad 2 lata. Dwa trzyczłonowe pociągi kosztowały ponad 43 milionów złotych, z czego blisko 36 mln zł pochodziło z dofinansowania Unii Europejskiej.
Nowe pociągi z rodziny Impuls 2 są jednymi z najnowocześniejszych w Polsce. Osiągają prędkość 120 km/h, a na pokład zabierają 330 pasażerów, w tym 160 na miejscach siedzących. Pojazdy wyposażone są m.in. w bezprzewodowy dostęp do internetu oraz gniazda USB i 230V do ładowania urządzeń. Ponadto w składach zamontowano monitoring oraz interkom umożliwiający nawiązanie połączenia z maszynistą.
Nowoczesne zespoły trakcyjne będą kursować na linii Kostrzyn nad Odrą - Gorzów Wielkopolski - Krzyż - Poznań. - Cały czas idziemy do przodu. Wszystkim podróżnym życzę udanych i komfortowych podróży - podkreśla Mirosław Marcinkiewicz, przewodniczący sejmiku województwa.
"Przykładamy wielką wagę do przewozów regionalnych"
Od kilku lat zarząd województwa stale poprawia jakość transportu kolejowego, np. poprzez zakupy nowych pociągów. Te udostępniane są Lubuskiemu Zakładowi spółki POLREGIO, który realizuje zlecenie na regionalne połączenia kolejowe. W budżecie województwa na 2021 rok zapisano już dofinansowanie połączeń kolejowych na kwotę blisko 73,2 milionów złotych.
Solidną podstawą do dalszych inwestycji jest nowa umowa z POLREGIO, która obejmie aż 10-letni okres współpracy w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich. Dokument obejmuje czas do grudnia 2030 roku i opiewa na kwotę ponad miliarda złotych.
- Chcemy podnosić jakość świadczeń, rozszerzać ich zakres. W ostatnich latach m.in. podjęliśmy wielkie wysiłki związanie z zakupem nowych pociągów. Umowa gwarantuje kolejne inwestycje, co z pewnością wpłynie na komfort podróży oraz pomoże promować publiczny transport kolejowy - zapewnia członek zarządu województwa Marcin Jabłoński.
Nowe zespoły trakcyjne od POLREGIO
W najbliższych latach pociągi zakupi też regionalny przewoźnik. W latach 2021-2023 będą to trzy dwutrakcyjne pojazdy, cztery elektryczne zespoły trakcyjne w latach 2023-2024 i sześć nowych pociągów w latach 2029-2030. Ponadto w najbliższych latach sześć EZT zostanie kompletnie zmodernizowanych.
Umowa gwarantuje także odbudowę punktu utrzymania taboru w Żaganiu oraz rozbudowę punktu w Rzepinie. - Myślimy o nowych połączeniach, aby mieszkańcy województwa lubuskiego mieli połączenie zarówno wewnątrz województwa, jak i ze Szczecinem, czy Poznaniem - mówi Artur Martyniuk, Dyrektor Generalny POLREGIO.
https://newslubuski.pl/gospodarcze/9741-nowoczesne-pociagi-impuls-2-wyjechaly-na-tory-wojewodztwa-lubuskiego.html#sigProIde728112e40
Przeczytaj też: Detektory czadu trafiły do karetek w Nowej Soli. To pomysł ratowników medycznych (ZDJĘCIA)