Już ponad 20 lat temu polski psycholog, Janusz Czapiński, zbadał, czy narzekamy bardziej niż inni. W 1993 roku przeprowadził badania, z których wynikało, że zdaniem 51% respondentów Polacy lubią narzekać. Liczne badania prowadzone w kolejnych latach potwierdzają, że narzekanie stało się naszym obyczajem. Kiedy CBOS zapytał Polaków w 2015 roku jak oceniają siebie samych, drugim pod względem częstości wskazań wyróżnikiem – zaraz po pracowitości, okazało się malkontenctwo, narzekanie i pesymizm. Badani twierdzili, że Polacy uwielbiają narzekać, są smutni, pesymistyczni, niezadowoleni z życia. Narzekamy na pogodę, polityków, partnera. Trudno też znaleźć kogoś zadowolonego z zajmowanego stanowiska.
Z przeprowadzonego badania wynika, że zdecydowana większość ankietowanych (84%) często spotyka się z narzekaniem na pracę. Tymczasem sytuacja na polskim rynku pracy z roku na rok ulega poprawie. Obserwujemy znaczy spadek bezrobocia, a od 2000 roku poziom płacy minimalnej wzrósł trzykrotnie. Polacy ciągle chcą jednak zarabiać więcej. Potwierdzają to również dane z raportu EY**, według którego 76% ankietowanych wskazuje niski wzrost płac, jako jedną z głównych przyczyn odejść z obecnego miejsca pracy.
Jak pokazało badanie nie tylko zarobki mają znaczenie. Dobre relacje ze współpracownikami i przełożonymi, samopoczucie psychiczne w miejscu, w którym spędzamy około 1750 godzin rocznie jest dla nas bardzo istotne. Zgodnie z przeprowadzonym badaniem co piąty ankietowany bez względu na wiek twierdzi, że Polacy narzekają na panującą w pracy atmosferę i stres.
Chcąc przełamać stereotyp wiecznie narzekającego Polaka - zwłaszcza w kontekście pracy, z początkiem roku globalną rekrutację do najpozytywniejszej pracy na świecie ogłosiła polska drukarnia Chroma. Szuka ona kandydata na Menedżera Gwarancji Jakości, któremu oferuje miesięczny etat o wartości 60 tys. w zamian za pozytywne nastawienie i „bycie na tak”. Drukarnia zdecydowała się na przeprowadzenie rekrutacji, by zwrócić uwagę na to, jak istotne jest pozytywne nastawienie w miejscu pracy i umiejętność proponowania rozwiązań, szczególnie w obsłudze klienta. Rekrutacja potrwa jeszcze do 4 lutego br.
*Badanie zostało zrealizowane przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel
**Raport EY: Pokolenie millenialsów bardziej wyczulone na niesprzyjające czynniki pracy i skłonne do zmiany zatrudnienia niż wcześniejsze generacje