Celem Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców a miastami wojewódzkimi. 85% na inwestycje ma wyłożyć państwo, natomiast 15% samorządy, które musiałyby znaleźć pieniądze we własnych budżetach.
- Warto uzmysłowić sobie, że w przypadku dużych projektów kolejowych, płatności mogą opiewać nawet na kwotę dwóch miliardów złotych, a udział własny w takim przypadku wynosiłby nawet kilkaset milionów. To ogromne środki zwłaszcza dla regionu lubuskiego - podkreśla Marcin Jabłoński, członek Zarządu Województwa Lubuskiego.
Brak gwarancji realizacji inwestycji
Lubuskie złożyło do projektu Kolej Plus siedem propozycji. M. Jabłoński wskazuje jednak, że twórcy programu wymagają teraz stworzenia kosztownej dokumentacji, której wykonanie wcale nie gwarantuje realizacji inwestycji.
Urząd marszałkowski jest już po rozmowach z samorządami miast i powiatów. Ostatecznie do dalszego etapu programu samorząd województwa zgłosił tylko dwa projekty. To rewitalizacja linii na odcinku Bieniów - Lubsko oraz linii Skwierzyna - Międzychód.
Mimo wszystko lubuskie nie rezygnuje ze starań o realizację pozostałych inwestycji. Urząd marszałkowski będzie próbował pozyskać środki z programów rządowych. - Samorządy nie są w stanie ponosić tak dużych kosztów. Zarząd województwa musiałby podjąć decyzję o zbyt wielu wyrzeczeniach - zaznaczał Jabłoński.
Przeczytaj też: Rap Stacja Festiwal 2021 w Sławie. 44 interwencje policji i zatrzymane osoby z narkotykami
Jesteś w centrum wydarzeń? Zrobiłeś zdjęcie lub nagrałeś film? Wyślij to do nas na #dodajto lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.