Most w Milsku to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji infrastrukturalnych w regionie. Przypomnijmy, że przetarg na jego budowę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 o długości około 9,2 km, który stanowi obwodnicę miejscowości Łaz, Zabór, Milsko i Przewóz został rozstrzygnięty w 2017 roku. Wygrała go firma MOTA-ENGIL Central Europe S.A z Krakowa.
- Kiedyś będziemy dumni, że region podjął decyzję, żeby wziąć na siebie ciężar i zbudować tak ważny element. Mam nadzieję, że zaktywizujemy te tereny, powstaną nowe miejsca pracy. Przypuszczam, że za kilka lat ten teren będzie nie do poznania - podkreślał w 2021 roku Marcin Jabłoński, członek zarządu województwa lubuskiego.
Most w Milsku - jutro otwarcie
Przed nami historyczna chwila, bo już w piątek, 28 października, odbędzie się uroczyste otwarcie przeprawy na Odrze. Pierwsi kierowcy samochodów będą mogli przejechać mostem w godzinach popołudniowych. Póki co korzystają z niego już rowerzyści.
- Na ten dzień czekaliśmy wiele lat. Wreszcie mamy ten most, nową drogę i obwodnicę. Nasza determinacja pomogła pokonać wiele przeszkód tych środowiskowych i technicznych. Nasz nowy most trochę na początku nas podzielił, ale teraz już będzie tylko łączył - podkreśla Elżbieta Anna Polak, marszałek województwa lubuskiego.
Zobacz, jak wygląda nowy most w Milsku i obwodnica. Dalsza część artykułu pod wideo:
Most w Milsku ma około 365 metrów długości. Jak wskazuje Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, inwestycja ma bardzo duże znaczenie w układzie komunikacyjnym w regionie. Dzięki temu zlikwidowane zostanie tzw. wąskie gardło, którą była przeprawa promowa. Ta nie mogła zabierać zbyt dużej ilości pojazdów, a dodatkowo przy złych warunkach atmosferycznych lub niskim stanie Odry w ogóle nie kursowała. Wówczas kierowcy musieli nadkładać drogę nawet o 60 kilometrów.
Za przykład możemy obrać trasę z Zielonej Góry do Sławy. Przez most w Nowej Soli trzeba pokonać około 60 kilometrów, natomiast alternatywna trasa przez Sulechów to około 65 km. Most w Milsku znacznie skróci podróż, bo droga będzie wynosiła tylko 45 km.
Inwestycja za ponad 83 miliony
Budowa mostu w Milsku wraz z nowym przebiegiem DW282 kosztowała ponad 83 miliony złotych. Jednocześnie powstała m.in. infrastruktura rowerowa oraz pojawiły się nasadzenia drzew i krzewów. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosiło blisko 59 milionów, natomiast prawie 15 milionów to pieniądze z budżetu państwa. Wkład własny województwa lubuskiego wynosił z kolei 9,4 miliona złotych.
Przeczytaj też: Akcja strażaków w Zielonej Górze. Mieszkańców zaniepokoiła substancja w strumyku (ZDJĘCIA)