Zakład Ubezpieczeń Społecznych postanowił to zmienić i uprościć język. Także formularze będą prostsze, będą miały mniej stron i rubryk.
- Specjalnie powołany w ZUS zespół przeanalizował jakość języka używanego w kontaktach z klientami - informuje Agata Muchowska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa lubuskiego. - We współpracy z ekspertami z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego opracowano uniwersalne zasady komunikacji, do których stosować się będą wszyscy pracownicy ZUS.
Zgodnie z nowymi zasadami pisma nie mogą zawierać skomplikowanych określeń, zdania powinny być krótkie i proste, przepisy przedstawione w sposób zrozumiały, najlepiej ”własnymi słowami”. Pracy jest więc dużo, ale najważniejszy jest efekt – zadowolony klient.
- Pierwsze zmiany można zauważyć w konstrukcji formularzy obowiązujących w ZUS – podzielono je na jasne i czytelne sekcje, zmniejszono liczbę stron, zredukowano ilość wymaganych do wpisania danych, dodano prostą instrukcję wypełniania formularzy - kontynuuje Muchowska. - Na bazie 60 dotychczasowych wniosków utworzono 40 nowych, tym samym ułatwiając właściwy wybór klientom ZUS.
Badania opinii publicznej prowadzone przez firmę Millward Brown wskazują, że wprowadzane przez ZUS zmiany zyskują aprobatę klientów. W badaniach doceniono w szczególności nową grafikę, redukcję liczby informacji do wypełnienia, proste komunikaty i zrozumiały język, jakim operują nowe wnioski.