Do podstawy wymiaru świadczenia, od którego ZUS ustala wysokość emerytury, renty lub kapitału początkowego wliczamy okresy ubezpieczenia potwierdzone dokumentami, które składa się wraz z wnioskiem o przyznanie świadczenia lub obliczenie kapitału początkowego. Jeśli ZUS nie otrzymał dokumentów potwierdzających zarobki to przyjmował za taki okres wynagrodzenie równe zeru.
Jeżeli ktoś przy składaniu wniosku nie mógł udokumentować zarobków ponieważ zakład pracy został zlikwidowany, nie mógł odnaleźć archiwum, które przechowuje dokumentację płacową lub została ona zniszczona, może złożyć wniosek o przeliczenie wysokości świadczenia lub kapitału początkowego. ZUS sprawdzi wtedy, czy może przyjąć minimalne wynagrodzenie za dany okres oraz czy może ponownie ustalić wysokość świadczenia lub kapitału początkowego.
Minimalne wynagrodzenie za okresy, za które nie ma dokumentów potwierdzających zarobki, ZUS ustali proporcjonalnie do okresu oraz wymiaru pozostawania w stosunku pracy. Przykładowo, jeśli ktoś pracował na pół etatu, wówczas ZUS uwzględni odpowiednio do czasu pracy połowę obowiązującego wówczas minimalnego wynagrodzenia.
Wnioski o ponowne obliczenie świadczenia oraz ustalenie kapitału początkowego można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika w każdej placówce ZUS. Można je także przesłać pocztą lub elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych.
Każdy kto ma pytania lub wątpliwości dotyczące świadczenia może odwiedzić placówkę ZUS albo skontaktować się z Centrum Obsługi Telefonicznej. Konsultanci są dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00–18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych, e-maila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., a także Skype’a: zus_centrum_obslugi_tel.
Opracowała: Agata Muchowska regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa lubuskiego