Szprycha nr 9. Nowe połączenia dla łódzkiego, dolnośląskiego, opolskiego, wielkopolskiego i lubuskiego

04 czerwiec 2019
Autor: 
Szprycha nr 9. Nowe połączenia dla łódzkiego, dolnośląskiego, opolskiego, wielkopolskiego i lubuskiego Adobe Stock

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach tzw. szprychy nr 9 powstanie 490 km nowych linii kolejowych, a prawie 670 km zostanie zmodernizowanych. Inwestycje połączą CPK i Warszawę nowymi torami m.in. z Poznaniem i Wrocławiem. Dzięki nim o ponad połowę skróci się czas podróży ze stolicy m.in. do Sieradza, Gorzowa Wielkopolskiego i Szczecina.

Program Kolejowy CPK zakłada, że biegnąca z CPK i Warszawy kolejowa szprycha nr 9 poprowadzi z prędkością 250 km/godz. przez Łódź Fabryczną do zachodnich województw Polski. Trasa w kształcie litery „Y” rozgałęzi się w Sieradzu, dawnym królewskim mieście. Jedna odnoga pojedzie na Wieruszów, znajdujący się na historycznym bursztynowym szlaku, aż do Wrocławia, miasta 118 mostów i Europejskiej Stolicy Kultury 2016. W Jaworze i Świdnicy można obejrzeć Kościoły Pokoju, największe drewniane budowle o funkcjach religijnych w Europie, wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Jadąc dalej, dotrzemy do Wałbrzycha i Lubawki, skąd da się już wyruszyć w Sudety, Karkonosze, Góry Sowie i Góry Stołowe (w których kręcono np. „Opowieści z Narni”) albo jechać dalej - do czeskiej Pragi.

Jeśli w Sieradzu pojedziemy odnogą do Kalisza, jednej z najstarszych miejscowości w Polsce, tory poprowadzą nas do stolicy Wielkopolski i miasta studentów, czyli Poznania. Stamtąd dwa razy szybciej niż dzisiaj – z zakładanym czasem przejazdu z Warszawy 3 godz. 15 min - dojedziemy pociągiem do Szczecina, nazywanego też Paryżem Północy. Z Poznania w nieco ponad 1,5 godziny dotrzemy także do Gorzowa Wielkopolskiego z jego malowniczymi Bulwarem Nadwarciańskim albo do Słubic, skąd pociągi pojadą do Berlina. Szprychą nr 9 przez Kalisz dojedziemy również do Leszna z jego urokliwą Polaną Trzech Dębów i Głogowa, dziś jednego z głównych miast Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego, i dalej aż do Zielonej Góry, która oprócz pięknego Starego Miasta jest niezaprzeczalnie polską stolicą win. Dzięki planowanym inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 9, Wrocław i Dolny Śląsk, jedne z najszybciej rozwijających się regionów w Polsce, pełne zabytków i atrakcji, zostaną połączone z CPK w czasie poniżej 2 godzin. Rozgałęzienie trasy na Zieloną Górę modernizowaną i elektryfikowaną linią nr 14 stworzy bezpośrednie połączenie z CPK i Warszawą dla Głogowa, Leszna i Krotoszyna. Nowe odcinki torów w korytarzu Warszawa-CPK-Wrocław-Praga nie tylko radykalnie skrócą czas dojazdu do Wałbrzycha czy Jeleniej Góry, ale pozwolą także na włączenie w tę ekspresową relację 60-tysięczną Świdnicę. Szybciej dojedziemy także na zachód kraju - podróż z Warszawy do Gorzowa Wielkopolskiego skróci się o ponad 3,5 godziny (wyniesie 2 godz. 40 min), a podróż ze stolicy do Poznania zajmie nam ponad półtorej godziny mniej niż obecnie (czyli 1 godz. 55 min). Zakładane inwestycje ułatwią podróże łącznej liczbie prawie 5,6 mln mieszkańców powiatów wzdłuż linii kolejowych na „dziewiątce”.

– Korzyści dla pasażerów jest więcej. Szprycha do Wrocławia i Świdnicy skokowo poprawi dostępność Dolnego Śląska. Wschowa, dziś wykluczona transportowo, przestanie być białą plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski Poznania i Szczecina. Inwestycje umożliwią także szybkie podróże koleją za granicę: przez Lubawkę do czeskiej Pragi czy ze Słubic do Berlina –– wylicza Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie w ramach szprychy nr 9 140 km nowych linii na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.

– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób transporcie drogowym – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK. Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.

29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna. – Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa – mówił premier.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

KMB

 
To nie ilość lat w twoim życiu się liczy, ale ilość życia w przeżytych latach. [Abraham Lincoln]

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń ani nie zwraca materiałów niezamówionych. Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz ich tytułów.

Na podstawie art. 25 ust.1 pkt 1b prawa autorskiego, wydawca wyraźnie zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów opublikowanych na portalu internetowym "NewsLubuski.pl" jest zabronione.

Jeżeli widzisz błąd na stronie, napisz do redakcji: NewsLubuski

Właścicielem portalu NewsLubuski.pl jest firma vGs

Media Społecznościowe

Top

stat4u