Długi w ZUS? Sprzedaż spółki nie rozwiąże problemu

01 sierpień 2019
Długi w ZUS? Sprzedaż spółki nie rozwiąże problemu Adobe Stock

Czasami złe decyzje finansowe powodują, że przedsiębiorcom trudno utrzymać płynność. Niestety bywa, że właściciele i jednocześnie zarządzający spółkami szukając ratunku przed długami wpadają w jeszcze większe tarapaty.

„Kupię zadłużoną spółkę”, „Firmę z długami - kupię”, „Skup spółek z długami” – oferty takiej treści łatwo możemy znaleźć w internecie i prasie. Oferenci twierdzą, że wystarczy sprzedać spółkę z o.o. lub akcyjną i zmienić jej władze, aby jej poprzedni zarząd uwolnili się od zobowiązań, np. długu w ZUS. To jednak nieprawda.

Sprzedaż udziałów w spółce osobie fizycznej lub innej spółce, bardzo często odbywa się za symboliczną „złotówkę”. Rzeczywista kwota natomiast przekazywana jest „pod stołem”. Nowy właściciel odwołuje stary zarząd i powołuje nowy. Taki zabieg jednak nie oznacza, że pozbyliśmy się długu. Spółka zarówno przed, jak i po sprzedaży ponosi odpowiedzialność za swoje zobowiązania. Jeżeli egzekucja z jej majątku jest niemożliwa, odpowiedzialność za jej długi ponoszą solidarnie członkowie zarządu, a zakończenie współpracy ze spółką czy jej sprzedaż nic nie zmienia. Członkowie zarządu ponoszą odpowiedzialność za należności z tytułu składek, czyli składki, odsetki za zwłokę, koszty egzekucyjne, koszty upomnienia i dodatkową opłatę, których termin płatności upływał w czasie pełnienia przez nich obowiązków członka zarządu. Od odpowiedzialności mogą uwolnić się jedynie wykazując, że we właściwym czasie zgłosili wniosek o ogłoszenie upadłości lub w tym czasie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne albo zatwierdzono układ w postępowaniu o zatwierdzenie układu, albo że niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości nastąpiło bez ich winy. Mogą także wskazać wskazuje mienia spółki, z którego egzekucja umożliwi zaspokojenie zaległości spółki wobec ZUS w znacznej części. O odpowiedzialności zarządu ZUS orzeka w drodze decyzji, na której wydanie ma 5 lat licząc od końca roku w którym powstała zaległość.

Co zrobić, gdy nasze zadłużenie w ZUS przekracza możliwości spłaty? W takim wypadku można rozłożyć dług na raty. W tym celu musimy złożyć do ZUS odpowiedni wniosek, w którym uzasadnimy, dlaczego nie jesteśmy wstanie spłacić zadłużenia jednorazowo. Wnioski można składać: elektronicznie, pisemnie, bądź ustnie - do protokołu lub telefonicznie (aby złożyć wniosek w tej formie płatnik musi mieć profil na platformie PUE). Klienci ZUS, którzy mają problemy ze spłatą należności, mogą skorzystać z pomocy specjalnych doradców.

Źródło: Agata Muchowska regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa lubuskiego

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń ani nie zwraca materiałów niezamówionych. Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz ich tytułów.

Na podstawie art. 25 ust.1 pkt 1b prawa autorskiego, wydawca wyraźnie zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów opublikowanych na portalu internetowym "NewsLubuski.pl" jest zabronione.

Jeżeli widzisz błąd na stronie, napisz do redakcji: NewsLubuski

Właścicielem portalu NewsLubuski.pl jest firma vGs

Media Społecznościowe

Top