Treść ogłoszonego rozporządzenia można podejrzeć w internetowym dzienniku ustaw.
Co przynosi nowe rozporządzenie
Wciąż jeszcze nie ma mowy o obowiązkowych szkoleniach – te zostaną ogłoszone w nowym rozporządzeniu ws. świadectw kwalifikacji, ale nie wiadomo kiedy to nastąpi.
Nowe zmiany, które weszły w życie 7 września dotyczą zasad wykonywania lotów modelami latającymi – dla lotów rekreacyjnych i sportowych, oraz bezzałogowymi statkami powietrznymi – dla lotów innych niż rekreacyjne i sportowe, w domyśle – wykonywanych przez operatorów z UAVO. W dużym skrócie – modelarzy czekają spore obostrzenia natomiast operatorów z UAVO – sporo ułatwień. Przykładowo:
- dla lotów rekreacyjnych i sportowych wykonywanych modelami latającymi operator winien zachować odległość poziomą nie mniejszą niż 100 m od granic zabudowy miejscowości, miast, osiedli lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu – w praktyce oznacza to zakaz latania w miastach (obecnych terenach zabudowanych ze strefą R)
- operator latający rekreacyjnie lub sportowo musi zachować odległość poziomą nie mniejszą niż 30 m od osób, pojazdów, obiektów budowlanych niebędących w dyspozycji lub pod kontrolą operatora i to dotyczy lotów już poza zabudową miejską i jak widać wciąż trzeba zachować 30m od osób, pojazdów, obiektów budowlanych (z wyjątkiem swojego domu)
- zabawki latające do 0,6kg oraz drony wyścigowe mieszczące się w tej wadze są wyłączone z przestrzegania dwóch powyższych punktów; W powyższych przypadkach dla operatorów posiadających UAVO nie ma takich ograniczeń, jedyny warunek dla takich lotów to „zapewnić w każdej fazie lotu bezpieczną odległość poziomą od osób, mienia, pojazdów, obiektów budowlanych lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej niebędących w dyspozycji lub pod kontrolą operatora na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym”.
Kolejna nowość w rozporządzeniu to zakaz lotów modelami latającymi nad szeregiem określonych obiektów „strategicznych”:
4.6. Modelami latającymi nie wykonuje się lotów nad:
1) terenami zamkniętymi, o których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2015 r. poz. 520, 831, 1137 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 65, 352, 585, 903 i 1250);
2) obiektami jądrowymi, o których mowa w art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 1512, z 2015 r. poz. 1505 i 1893 oraz z 2016 r. poz. 266);
3) obszarami, obiektami i urządzeniami, o których mowa w art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2014 r. poz. 1099, z 2015 r. poz. 1505 oraz z 2016 r. poz. 65 i 904).
Ciekawostką są obszary, obiekty i urządzenia określone w ustawie z 22 sierpnia 1997:
- zakłady produkcji specjalnej oraz zakłady, w których prowadzone są prace naukowo-badawcze lub konstruktorskie w zakresie takiej produkcji;
- zakłady produkujące, remontujące i magazynujące uzbrojenie, urządzenia i sprzęt wojskowy, magazyny rezerw strategicznych;
- zakłady mające bezpośredni związek z wydobyciem surowców mineralnych o strategicznym znaczeniu dla państwa (czyli kopalnie);
- porty morskie i lotnicze;
- banki i przedsiębiorstwa wytwarzające, przechowujące bądź transportujące wartości pieniężne w znacznych ilościach;
- zakłady, obiekty i urządzenia mające istotne znaczenie dla funkcjonowania aglomeracji miejskich, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, w szczególności elektrownie i ciepłownie, ujęcia wody, wodociągi i oczyszczalnie ścieków;
- zakłady stosujące, produkujące lub magazynujące w znacznych ilościach materiały jądrowe, źródła i odpady promieniotwórcze, materiały toksyczne, odurzające, wybuchowe bądź chemiczne o dużej podatności pożarowej lub wybuchowej;
- rurociągi paliwowe, linie energetyczne i telekomunikacyjne, zapory wodne i śluzy oraz inne urządzenia znajdujące się w otwartym terenie, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, środowiska albo spowodować poważne straty materialne;
- zakłady o unikalnej produkcji gospodarczej;
- obiekty i urządzenia telekomunikacyjne, pocztowe oraz telewizyjne i radiowe;
- muzea i inne obiekty, w których zgromadzone są dobra kultury narodowej;
- archiwa państwowe;
Podsumujmy zatem – modelarz (również „droniarz” latający tylko rekreacyjnie lub sportowo):
- nie może podczas lotu przecinać linii energetycznych i telekomunikacyjnych
- nie może latać w terenach zabudowanych (minimalnie 100m od granic zabudowy, czyli strefy R)
- dodatkowo poza zabudową miejską musi trzymać się przynajmniej 30m od osób, pojazdów i innych (nie swoich) budynków
- kategorycznie nie może latać nad bankami, pocztami, muzeami, obiektami telewizyjnymi i radiowymi, portami morskimi i lotniczymi, elektrowniami, ujęciami wody, wodociągami i oczyszczalniami. Pozostaje łąka bez słupów i trakcji, zdala od ludzi i mienia.
Nowe wymagania dla operatorów UAVO:
Załącznik 2 Rozdział 5 zawiera nowe zasady eksploatacji BSP, które wprowadzają konieczność:
- umieszczenia tabliczki znamionowej na dronie z nazwą podmiotu, do którego należy BSP;
- posiadania świateł ostrzegawczych do lotów nocnych (30 min przed wschodem i 30 po zachodzie słońca)
- posiadania odpowiednio zaprogramowanej funkcji FailSafe;
- noszenia kamizelki ostrzegawczej w trakcie wykonywania czynności lotniczych;
- posiadania do wglądu instrukcji operacyjnej zawierającej konkretne dane (ptk 5.3, 2) z Załącznika 2, Rozdział 5)
Dużym ułatwieniem będzie za to zwolnienie z konieczności uzyskiwania zgody na loty w CTR/ATZ w dwóch przypadkach:
- loty w odległości +1km sprzętem o wadze do 0.6kg i wysokości do 30m AGL lub najwyższej przeszkody terenowej (w tym drzew) będącej w promieniu 100m od operatora;
- loty w odległości +6km sprzętem o wadze do 25kg i wysokości do 100m AGL;