W ostatnich testach udział wzięli urzędnicy w sumie 34 urzędów miast i gmin z całej Polski, m.in. Białegostoku, Gdańska, Lublina, Krakowa czy Wrocławia. W woj. lubuskim udział w testach brały Urzędy Miast z Gorzowa Wielkopolskiego oraz Zielonej Góry.
- Przed wydaniem pierwszych e-dowodów sprawdzamy działanie dokumentu w realnych warunkach, w jakich będzie on używany - wyjaśnia Marek Zagórski, Minister Cyfryzacji.
Kolejne testy pokazują, że wszystko działa tak jak powinno, a urzędnicy nie mają problemu w nowymi dokumentami. - Finalizujemy wreszcie projekt, który powinien być zakończony wiele lat temu - podsumowuje Marek Zagórski.
Pierwsze dowody z warstwą elektroniczną Polacy dostaną w marcu. Wnioski o wydanie e-dowodu będzie można składać od 4 marca. Dotychczasowe dokumenty zachowują ważność. Dowody z warstwą elektroniczną będą stopniowo zastępować dotychczasowe dowody - w miarę ich naturalnego procesu wymiany (np. z powodu końca ważności dotychczasowego dokumentu czy jego utraty).
Realizacja e-dowodu to kontynuacja nieukończonego w pierwotnym terminie projektu pl.ID, zapoczątkowanego w 2008 roku. Obecny rząd podjął decyzję o ukończeniu tego projektu.
Nowy dowód jest lepiej zabezpieczony, a warstwa elektroniczna pozwoli m.in. na wykorzystanie go przy korzystaniu z usług elektronicznych. Samo użycie dowodu w urzędzie będzie zbliżone do dokonywania w sklepie płatności zbliżeniowych przy pomocy karty płatniczej z chipem. Osoby, które nie będą chciały korzystać z funkcjonalności warstwy elektronicznej, będą mogły wykorzystywać e-dowód dokładnie tak, jak dokument bez warstwy.
Źródło: Wydział Komunikacji Biuro Ministra Ministerstwo Cyfryzacji