Bezemisyjne, niezwykle ciche i płynnie podjeżdżające do przystanku. Do 2028 roku tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Gorzowie ma zasilić ponad 20 autobusów elektrycznych. Z przeprowadzonych analiz wynika, że będą one kierowane do obsługi najbardziej obciążonych tras.
Miasto zdecydowało, że pierwsze pojazdy wyruszą na linie 124, 125 oraz 126. Co zdecydowało o takim wyborze? Linia nr 124 obejmuje przede wszystkim duże osiedla mieszkaniowe - os. Staszica oraz dzielnicę Górczyn, która jest najliczniej zamieszkanym obszarem miasta. Tylko w 2018 roku autobusy pokonały po niej 440 668 wozokilometrów. Powodem wybrania linii 125 była również obsługa Górczyna, w tym ścisłego centrum miasta. Z kolei trasa linii 126 prócz obsługi os. Staszica i Górczyna stanowi element systemu skoordynowanej obsługi wieloma liniami centrum miasta. Ponadto będzie to główna linia obsługująca ul. Walczaka w pobliżu os. Dolinki.
Zgodnie z harmonogramem zakupów i wdrażania do eksploatacji autobusów elektrycznych, gorzowski magistrat ma już w 2020 r. zakupić 8 pojazdów. Ponadto wybuduje on stacje ładowania na 3 pętlach - Dekerta-Szpital, Osiedle Staszica, Śląska-Pole Golfowe oraz na terenie zajezdni Operatora przy ul. Kostrzyńskiej. Pierwsze "elektryki" mają wyjechać na trasy z początkiem 2021 roku. Później do 2027 r. miasto zakupi jeszcze 14 kolejnych autobusów.
Warto podkreślić, że zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, od dnia 1 stycznia 2028 roku jednostka samorządu terytorialnego z wyłączeniem gmin, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys., będzie zobowiązana świadczyć lub zlecać świadczenie usługi komunikacji miejskiej podmiotowi, w którego flocie pojazdów użytkowanych na obszarze tej jednostki udział autobusów zeroemisyjnych wynosi co najmniej 30%.